Page 10 - polski 8 cz1
P. 10
1.1 Nauczycielka życia (hasło słownikowe, tekst naukowy a tekst literacki)
Podejmij temat z Przeczytajcie w grupach poniższy tekst i postarajcie się odpowiedzieć
na pytanie zamieszczone na końcu.
Zapraszamy na niezwykłą lekcję historii. Interesować nas bowiem będą
nie tyle daty, postacie i wydarzenia, ile utrwalone w rozmaitych tekstach
kultury sposoby ukazywania historii, refleksje nad nią i nad sytuacją
człowieka w różnych momentach dziejów. Starożytni mawiali: „Historia
jest nauczycielką życia”, a rzymski filozof i mówca Cyceron dodawał:
„Nie znać historii, to być zawsze dzieckiem”. Czy historia rzeczywiście
udziela nam lekcji? Czego uczy i w jaki sposób nas kształtuje? Na ile jej
znajomość pomaga w życiu? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć
Cyceron – popiersie w Muzeum odpowiedzi podczas lektury tekstów zamieszczonych w tym dziale. Naj-
Kapitolińskim w Rzymie pierw jednak zadajmy pytanie podstawowe: Czym jest historia?
Obejrzyj dokładnie postać przemawia-
jącego Cycerona. Jak on się zachowu-
je? Jak reagują na jego słowa odbior-
cy? Czy, twoim zdaniem, współcześni
mówcy wyglądają podobnie? W jakich
warunkach przeprowadzane są współ-
cześnie debaty na ważne tematy? Cezar Maccari (czyt. makkari), Cyceron oskarża Katylinę, 1880
z Przeczytajcie hasło ze słownika języka polskiego. Następnie uzupełnijcie
wieżę popularności znaczeń. Wybierzcie to znaczenie, w którym, według
was, jest ono najczęściej używane.
historia rz., lm. D. -rii 1. ‘proces rozwoju społeczeństwa, dziedzin życia
społecznego, przyrody; dzieje, przebieg wydarzeń’: Historia rewolucji
francuskiej. Historia Ziemi. Odegrać dużą rolę w historii. 2. ‘dziedzi-
na wiedzy, która zajmuje się badaniem dziejów, analizuje prawidłowo-
ści rządzące procesem rozwoju’: Wykład historii. Studiować historię.
3. ‘przedmiot nauki szkolnej zajmujący się tą dziedziną wiedzy’: Mieć
klasówkę z historii. 4. ‘chronologiczny zapis wydarzeń’: Historia rodziny
8