Page 10 - Polski_podrecznik_kl_8_cz2
P. 10

1.1      Nauczycielka życia  (hasło słownikowe, tekst naukowy a tekst literacki)




        Podejmij temat                          z  Przeczytajcie w grupach poniższy tekst i postarajcie się odpowiedzieć
                                                 na pytanie zamieszczone na końcu.
                                                 Zapraszamy na niezwykłą lekcję historii. Interesować nas bowiem będą
                                                 nie tyle daty, postacie i wydarzenia, ile utrwalone w rozmaitych tekstach
                                                 kultury  sposoby  ukazywania  historii,  refleksje  nad  nią  i  nad  sytuacją
                                                 człowieka w różnych momentach dziejów. Starożytni mawiali: „Historia
                                                 jest nauczycielką życia”, a rzymski filozof i mówca Cyceron dodawał:
                                                 „Nie znać historii, to być zawsze dzieckiem”. Czy historia rzeczywiście
                                                 udziela nam lekcji? Czego uczy i w jaki sposób nas kształtuje? Na ile jej
                                                 znajomość pomaga w życiu? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć
        Cyceron – popiersie w Muzeum             odpowiedzi podczas lektury tekstów zamieszczonych w tym dziale. Naj-
        Kapitolińskim w Rzymie                   pierw jednak zadajmy pytanie podstawowe: Czym jest historia?




















        Obejrzyj dokładnie postać przemawia-
        jącego Cycerona. Jak on się zachowu-
        je? Jak reagują na jego słowa odbior-
        cy? Czy, twoim zdaniem, współcześni
        mówcy wyglądają podobnie? W jakich
        warunkach przeprowadzane są współ-
        cześnie debaty na ważne tematy?     Cezar Maccari (czyt. makkari), Cyceron oskarża Katylinę, 1880
                                                z  Przeczytajcie hasło ze słownika języka polskiego. Następnie uzupełnijcie
                                                 wieżę popularności znaczeń. Wybierzcie to znaczenie, w którym, według
                                                 was, jest ono najczęściej używane.
                                                 historia rz., lm. D. -rii 1. ‘proces rozwoju społeczeństwa, dziedzin życia
                                                 społecznego,  przyrody;  dzieje,  przebieg  wydarzeń’:  Historia  rewolucji
                                                 francuskiej. Historia Ziemi. Odegrać dużą rolę w historii. 2. ‘dziedzi-
                                                 na wiedzy, która zajmuje się badaniem dziejów, analizuje prawidłowo-
                                                 ści  rządzące  procesem  rozwoju’:  Wykład  historii.  Studiować  historię.
                                                 3. ‘przedmiot nauki szkolnej zajmujący się tą dziedziną wiedzy’: Mieć
                                                 klasówkę z historii. 4. ‘chronologiczny zapis wydarzeń’: Historia rodziny

                                        8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15