Page 12 - polski 8 cz1
P. 12

Historia jest więc przedziwną nauczycielką życia. Wszyscy pchają się do ka-
                                                4
        4   katedra – tu: jednostka organizacyjna   tedr  i chcą pouczać, natomiast ławki świecą pustkami. Szczególnie często
        uczelni wyższej, jej pracownicy zajmują   wagarują politycy. [...]
        się określoną dziedziną wiedzy         Mnie osobiście nie interesował nigdy w historii przebieg bitew czy zmiana
                                                                                                       5
        5   mentalność – charakterystyczny dla   stosunków gospodarczych. Interesowała za to ludzka mentalność  – co ludzie
        kogoś sposób myślenia i postrzegania   w danej epoce myśleli o własnej przeszłości i przyszłości, o sąsiadach bliższych
        rzeczywistości, czyjeś przekonania, po-  i dalszych – o Polakach, Europejczykach i mieszkańcach innych kontynentów.
        stawy, poglądy
                                               Celem nauczania historii nie jest wpajanie uczniom czy studentom naj-
                                            większej ilości dat, aczkolwiek bez dat i bez map historia jest ślepa. [...] Jestem
                                            przekonany, że celem nauczania historii jest wyrobienie krytycyzmu w stosun-
                                            ku do przekazów z dawnych epok. Nie można ustalić bezwzględnej prawdy.
                                            Możemy tylko przybliżać się do niej, ale trzeba możliwie dużo korzystać ze
                                            źródeł i podchodzić do nich krytycznie. Najbardziej wątpliwe jest to, co dana
                                            epoka mówiła o sobie oficjalnie. [...]
                                               Badacz przeszłości powinien umieć wczuć się w epokę, mieć zdolność em-
                                                6
        6   empatia – umiejętność wczuwania   patii . Czasem z jednego zdania można wysnuć wiele ciekawych wniosków.
        się w położenie innej osoby, identyfiko-  [...] Uczeń czy student powinien zajmować się historią bezinteresownie, czy-
        wanie się z jej uczuciami           tać wiele książek dotyczących różnych epok. Kandydat na studia historyczne
        7   profesja  –  zawód  wymagający  dłu-  powinien znać języki obce, w tym łacinę. Powinien jednak przede wszystkim
        gotrwałego przygotowania np. przez   mieć orientację w historii kultury, sztuki i literatury. [...]
        odbycie studiów wyższych i stażu zawo-  Profesję   historyka  zdefiniowałbym  jako  próbę  rekonstrukcji   sposobu
                                                       7
                                                                                                         8
        dowego
                                            myślenia dawnych ludzi. Dla mnie to po prostu pasjonująca przygoda inte-
        8   rekonstrukcja – odtworzenie zniszczo-  lektualna.
        nych przedmiotów lub zdarzeń z prze-
        szłości                                                                                  „Perspektywy” nr 1/2001





































                                       10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17