Page 13 - polski 8 cz1
P. 13

1.   Porozmawiajcie o o stwierdzeniu prof. Tazbira, że historia jest przedziwną
              nauczycielką życia. Powiedzcie, czy zgadzacie się z jego poglądami
              na historię i wynikającą z niej naukę. Przedstawcie swoje rozumienie
              powiedzenia: „Historia jest nauczycielką życia”. Rozszerzcie je o przymiotniki
              określające, jaką nauczycielką jest historia.

          2.   Podzielcie się uwagami na temat różnic i podobieństw między szkicem
              naukowym (w klasie siódmej poznaliście kilka tekstów naukowych)
              a tekstem literackim (znacie ich już bardzo wiele). Odpowiedzcie na poniższe
              pytania.
              a)   Tekst prof. Tazbira jest dziełem literackim czy szkicem naukowym?
                   Co o tym świadczy?
              b)   Jaką funkcję pełni tekst naukowy, a jaką – literacki?
              c)   Czym się różnią język i styl wypowiedzi literackiej i naukowej?   Nikolaos Jizis (czyt. dizis),
                                                                                     Historia, 1892
          3.   Wskaż w tekście Badacz przeszłości słowa i sformułowania
              charakterystyczne dla stylu naukowego.

          4.   Na podstawie szkicu prof. Tazbira uzupełnij tabelę.                   Jizis namalował alegorię (plastyczny
                                                                                     obraz przedstawiający pojęcie) historii.
                                                                                     Czy odpowiada ona twojemu wyobra-
            Co jest przedmiotem        Jaki jest cel           Co powinno            żeniu? Jak, według ciebie, mógłby wy-
           badań historycznych?    badań historycznych?   cechować historyka?
                                                                                     glądać wizerunek historii?









          5.   Przeczytaj hasło starożytność ze Słownika języka polskiego PWN (online).
              Znajdź w nim wszystkie skróty. Rozwiń je i określ, w jaki sposób powstały,
              a następnie wyjaśnij ich pisownię.
                                                                                     Muza Klio to mitologiczna opiekunka hi-
              starożytność                                                           storii. Poszukaj informacji, jakie znacze-
              1.   «okres dziejów najstarszych cywilizacji od około 4000 r. p.n.e.    nie ma jej imię w języku greckim oraz
                 do 476 r. n.e.»                                                     w jaki sposób przedstawiano ją w sztuce.
              2.  «przedmioty pochodzące z epoki starożytnej»
              3.  «starodawność czegoś»

          6.   Porównaj skróty zastosowane w haśle starożytność (Słownik języka
              polskiego PWN online) ze skrótami zastosowanymi w haśle historia
              (Słownik współczesnego języka polskiego) z części Podejmij temat na s. 8 i 9
              w podręczniku.
              a)   Wskaż różnice i podobieństwa w opracowaniu haseł w różnych
                   słownikach.
              b)   Powiedz, w jakim celu w słownikach stosuje się skróty.
              c)   Uargumentuj, że stosowanie wielu skrótów w publikacjach
                   słownikowych i encyklopedycznych jest uzasadnione, a nawet
                   konieczne.
                                                                                     Muza Klio, rzymska kopia rzeźby
          7.   Stwórz listę kilku źródeł historycznych, z których można czerpać wiedzę   greckiej wykonana w II wieku n.e.
              o literaturze i kulturze polskiej.                                     (Muzea Watykańskie)

                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18