Page 107 - polski 8 cz1
P. 107
2. Nazwij odczucia, które budzi w tobie wizja wojny przedstawiona w wierszu. Ciekawe!
a) Kto jest adresatem lirycznym wypowiedzi? Zgromadzenie Ogólne Organizacji Na-
b) Określ, w jaki sposób poeta wywołuje emocje u odbiorcy. rodów Zjednoczonych (ONZ) w 2001 r.
c) Zastanów się i podaj przykłady, którymi można potwierdzić trafność ustanowiło Międzynarodowy Dzień Po-
wizji poety. koju, który przypada corocznie 21 wrze-
śnia. Natomiast 1 stycznia obchodzony
3. Opisz rytm wiersza Kazimierza Wierzyńskiego.
jest Światowy Dzień Pokoju wprowa-
a) Przeczytaj na głos wiersz i powiedz, w jakim tempie najlepiej go dzony przez papieża Pawła VI w 1967 r.
wyrecytować. Podczas uroczystej audiencji papież
b) Przedstaw budowę tekstu: liczbę sylab w wersie, wersów w zwrotce, wygłasza z tej okazji orędzie poruszają-
rymy i ich układ. ce istotne bieżące problemy związane
c) Jak budowa wiersza wpływa na tempo jego czytania?
z tematyką pokoju na świecie.
4. Podyskutujcie w klasie o tym, czy warto propagować postawy
pacyfistyczne, czy da się zatrzymać działania wojenne pokojowymi
manifestacjami. Swoje argumenty, uwagi zapiszcie w zeszytach w dwóch
kolumnach tabeli.
Pacyfizm to prawdziwa szansa Pacyfizm to tylko marzenia
Coroczne obchody
Międzynarodowego Dnia Pokoju
rozpoczyna Sekretarz Generalny
5. Obejrzyjcie w grupach zdjęcie przedstawiające niemiecki okręt pancerny ONZ, który uderza w znajdujący
„Schleswig-Holstein” (czyt. szlezwik holsztajn) ostrzeliwujący Gdynię z portu się przed siedzibą organizacji
w Gdańsku 13 września 1939 r.
w Nowym Jorku Dzwon Pokoju
a) Zastanówcie się, dlaczego ta fotografia stała się jednym z symboli będący jedną z 50 kopii dzwonu
wybuchu II wojny światowej. ze zniszczonej bombą atomową
b) Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami z koleżankami i kolegami w 1945 roku Hiroszimy
z klasy.
105