Page 106 - polski 8 cz1
P. 106
Kazimierz Wierzyński
Wojna
Zaczniesz się późną nocą, gdy tłum przed parlament
Nadciągnie z pochodniami, czarny i wspaniały,
W marsyliankach , wiwatach wybuchniesz, jak zamęt,
1
Kobiety będą w bramach płakały.
W ciężkim, okutym przemarszu piechoty
Kazimierz Wierzyński (1894–1969)
– poeta i prozaik; w okresie Głucho zadudni po bruku twa stopa,
dwudziestolecia międzywojennego Aż pod nią zadrży w stolicach siedząca
należał do grupy poetyckiej Europa.
Skamander; po II wojnie światowej
przebywał na emigracji w Stanach Po dniach triumfalnych, fatalnych,
Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Wyszczują cię z metropolii 2
Opublikował kilkanaście tomików
poezji, spośród których za dzieło życia I tylko ranni w pociągach szpitalnych
uważał zbiór z roku 1936 – Wolność Poczują jak boli.
tragiczna. Wiersz pt. Wojna pochodzi
z tomu Wielka Niedźwiedzica (1923 r.). Aż raz na miasto z uśmiechem głupim
Patrzące na mapy w oknach księgarni ,
3
Powiejesz nagle zapachem trupim,
1 marsylianki – liczba mnoga utworzo- Trądem męczarni.
na od tradycyjnej nazwy francuskiego
hymnu narodowego – pieśni Marsylian- Blade stolice opadnie neuroza 4
ka; tu: hymny, pieśni patriotyczne
I pod nogami usunie się grunt,
2 metropolia – główne (zwykle duże) To ulicami przejdzie groza
miasto kraju lub regionu
I zatupoce bunt.
3 mapy w oknach księgarni – podczas
I wojny światowej w witrynach sklepów
umieszczano mapy informujące o bi- I stosy na rogach czerwone zapali,
5
twach i przemieszczeniach linii frontu Pochodnie nad czarną mszą ,
Aż świat się z łoskotem u stóp twoich zwali,
4 neuroza – nerwica, zaburzenie psy-
chiczne wywołane silnie przeżywanym Trup umazany krwią.
konfliktem wewnętrznym; tu: nerwowość,
szaleństwo, panika
1. Nadaj tytuły kolejnym obrazom ukazującym poszczególne fazy wojny.
5 czarna msza – tu: symbol konsekwen- Wskaż kluczowe środki stylistyczne budujące te obrazy.
cji wojny – zła, chaosu
Obraz 1. Obraz 2. Obraz 3. Obraz 4. Obraz 5.
a) Jaką postawę wobec wojny przyjmuje podmiot liryczny?
b) W których strofach widać ją najwyraźniej?
c) Co może być przyczyną takiej postawy podmiotu lirycznego?
104