Page 154 - polski 8 cz1
P. 154

7
        7   Jezioro Trazymeńskie – jezioro w środ-  Trazymeńskiego Jeziora , ani zmienić oczu moich z czarnych na niebieskie,
        kowych Włoszech                     jakie mają Ligowie. Gdyby żądała, chciałbym, ale to nie leży w mojej mocy.
        8   teurgus (z łac.) – czarodziej, cudotwórca  Jam nie filozof, ale też nie jestem i taki głupi, jak ci się może nieraz wyda-
                                            wałem. Otóż powiem ci tak: nie wiem, jak chrześcijanie radzą sobie, by żyć,
        9   Piotr – Szymon Piotr, Apostoł, rybak,
        który porzucił swój zawód, by pójść za   wiem natomiast, że gdzie się zaczyna ich nauka, tam się kończy władztwo
        Jezusem, jeden z najbardziej zaufanych   rzymskie, kończy się Rzym, kończy się życie, różnica między zwyciężonym
        uczniów z grona dwunastu towarzyszą-  i zwycięzcą, możnym i biednym, panem i niewolnikiem, kończy się urząd,
        cych Chrystusowi w czasie trzyletniego   kończy się cezar, prawo i cały porządek świata, a zamiast tego wszystkiego
        publicznego nauczania, pierwszy bi-
        skup Rzymu                          przychodzi Chrystus i jakieś miłosierdzie, którego dotąd nie bywało, i ja-
                                            kaś dobrotliwość, przeciwna ludzkim i naszym rzymskim instynktom. Mnie
                                            wprawdzie Ligia obchodzi więcej niż cały Rzym i jego panowanie i niechby
                                            się lepiej świat zapadł, bylem ją mógł mieć w swoim domu. Ale to inna rzecz.
                                            Dla  nich,  dla  chrześcijan,  nie  dość  się  zgodzić  w  słowach,  trzeba  jeszcze
                                            czuć, że tak jest dobrze, i nie mieć w duszy niczego innego. A ja, bogowie

        Ciekawe!                            mi świadkami – nie mogę. Czy rozumiesz, co to znaczy? Jest coś w mojej
        Tytuł jednego z dzieł francuskiego ma-  naturze, co się wzdryga na tę naukę, i choćby usta moje ją sławiły, choćbym
        larza Paula Gauguina (czyt. pola goge-  się do jej przepisów stosował, rozum i dusza mówiłyby mi, że to czynię dla
        na, 1848–1903) składa się z trzech pytań   miłości, dla Ligii i że gdyby nie ona, to nic w świecie nie byłoby dla mnie
        adresowanych do każdego człowieka:   przeciwniejszego. I rzecz dziwna, że taki Paweł z Tarsu to rozumie i że ro-
        Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy?                                                                         8
        Dokąd  zmierzamy?  Namalowane  na   zumie, mimo całej swej prostoty i niskiego pochodzenia, ów stary teurgus ,
                                                                         9
        obrazie postacie mają tajemnicze zna-  największy między nimi, Piotr , który był uczniem Chrystusa. I czy wiesz,
        czenia, przez co mogą stanowić odpo-  co czynią? Oto modlą się za mnie i proszą dla mnie o coś, co nazywają łaską,
        wiedzi na pytania postawione w tytule.   a na mnie zstępuje tylko niepokój i coraz większa tęsknota za Ligią.
        Dzieło należy odczytywać w szczególny
        sposób – od prawej strony do lewej: od
        śpiącego niemowlęcia (Skąd przycho-  1.   Zapisz pytania, na które próbował znaleźć odpowiedź Winicjusz. Które z nich
        dzimy?), ku postaci stojącej na środku   można nazwać uniwersalnymi? Uzasadnij dlaczego.
        (Kim jesteśmy?) i kończąc na siedzącej
        postaci starej kobiety (Dokąd zmierza-  2.   Powiedz, dlaczego i kiedy ludzie szukają odpowiedzi na uniwersalne
        my?). Jaskrawe kolory, zaburzone pro-    pytania. Podaj trzy przykłady takich sytuacji.
        porcje w przedstawieniu postaci i liczne
        symbole sprawiają, że obraz ma cha-  3.   „Czyż nadzwyczajność nie otacza nas ze wszystkich stron?” – pisze
        rakter filozoficzny, o czym mówił sam    Winicjusz. Dlaczego można dziwić się sobie i światu? Z jakimi
                                                 nadzwyczajnymi zjawiskami spotykasz się w życiu? Wypisz kilka z nich,
        malarz: „Tak więc ukończyłem to dzieło   wyjaśnij, na czym polega ich niezwykłość.
        filozoficzne, które w temacie swym po-
        dobne jest do Ewangelii”.           4.   Nazwij uczucia Winicjusza towarzyszące jego rozważaniom. Czy bohater
                                                 mówi o nich bezpośrednio, czy domyślamy się ich na podstawie
                                                 opisywanych sytuacji?


                                            5.   Znajdź fragmenty listu, w których  Winicjusz pisze o postawie znanych
        Obejrzyj obraz Paula Gauguina  Skąd      mu chrześcijan wobec otaczającego ich świata i ludzi, a także o ich
        przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd        reakcji na trudności w przyjęciu nauki Chrystusa przez zakochanego
        zmierzamy? według wskazówek zawar-       w chrześcijance Rzymianina. Dlaczego młody patrycjusz uważa, że niełatwo
        tych w części Ciekawe! (powyżej) i ustal,   by mu było zostać wyznawcą Jezusa?
        czy taki sposób odbioru dzieła ułatwia
        znalezienie w nim odpowiedzi na pyta-  6.   Przeczytaj wiersz Jerzego Lieberta pt. Jeździec i określ sytuację, o której
        nia postawione w tytule.                 mowa w utworze.

                                      152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159