Page 154 - polski 8 cz1
P. 154
7
7 Jezioro Trazymeńskie – jezioro w środ- Trazymeńskiego Jeziora , ani zmienić oczu moich z czarnych na niebieskie,
kowych Włoszech jakie mają Ligowie. Gdyby żądała, chciałbym, ale to nie leży w mojej mocy.
8 teurgus (z łac.) – czarodziej, cudotwórca Jam nie filozof, ale też nie jestem i taki głupi, jak ci się może nieraz wyda-
wałem. Otóż powiem ci tak: nie wiem, jak chrześcijanie radzą sobie, by żyć,
9 Piotr – Szymon Piotr, Apostoł, rybak,
który porzucił swój zawód, by pójść za wiem natomiast, że gdzie się zaczyna ich nauka, tam się kończy władztwo
Jezusem, jeden z najbardziej zaufanych rzymskie, kończy się Rzym, kończy się życie, różnica między zwyciężonym
uczniów z grona dwunastu towarzyszą- i zwycięzcą, możnym i biednym, panem i niewolnikiem, kończy się urząd,
cych Chrystusowi w czasie trzyletniego kończy się cezar, prawo i cały porządek świata, a zamiast tego wszystkiego
publicznego nauczania, pierwszy bi-
skup Rzymu przychodzi Chrystus i jakieś miłosierdzie, którego dotąd nie bywało, i ja-
kaś dobrotliwość, przeciwna ludzkim i naszym rzymskim instynktom. Mnie
wprawdzie Ligia obchodzi więcej niż cały Rzym i jego panowanie i niechby
się lepiej świat zapadł, bylem ją mógł mieć w swoim domu. Ale to inna rzecz.
Dla nich, dla chrześcijan, nie dość się zgodzić w słowach, trzeba jeszcze
czuć, że tak jest dobrze, i nie mieć w duszy niczego innego. A ja, bogowie
Ciekawe! mi świadkami – nie mogę. Czy rozumiesz, co to znaczy? Jest coś w mojej
Tytuł jednego z dzieł francuskiego ma- naturze, co się wzdryga na tę naukę, i choćby usta moje ją sławiły, choćbym
larza Paula Gauguina (czyt. pola goge- się do jej przepisów stosował, rozum i dusza mówiłyby mi, że to czynię dla
na, 1848–1903) składa się z trzech pytań miłości, dla Ligii i że gdyby nie ona, to nic w świecie nie byłoby dla mnie
adresowanych do każdego człowieka: przeciwniejszego. I rzecz dziwna, że taki Paweł z Tarsu to rozumie i że ro-
Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? 8
Dokąd zmierzamy? Namalowane na zumie, mimo całej swej prostoty i niskiego pochodzenia, ów stary teurgus ,
9
obrazie postacie mają tajemnicze zna- największy między nimi, Piotr , który był uczniem Chrystusa. I czy wiesz,
czenia, przez co mogą stanowić odpo- co czynią? Oto modlą się za mnie i proszą dla mnie o coś, co nazywają łaską,
wiedzi na pytania postawione w tytule. a na mnie zstępuje tylko niepokój i coraz większa tęsknota za Ligią.
Dzieło należy odczytywać w szczególny
sposób – od prawej strony do lewej: od
śpiącego niemowlęcia (Skąd przycho- 1. Zapisz pytania, na które próbował znaleźć odpowiedź Winicjusz. Które z nich
dzimy?), ku postaci stojącej na środku można nazwać uniwersalnymi? Uzasadnij dlaczego.
(Kim jesteśmy?) i kończąc na siedzącej
postaci starej kobiety (Dokąd zmierza- 2. Powiedz, dlaczego i kiedy ludzie szukają odpowiedzi na uniwersalne
my?). Jaskrawe kolory, zaburzone pro- pytania. Podaj trzy przykłady takich sytuacji.
porcje w przedstawieniu postaci i liczne
symbole sprawiają, że obraz ma cha- 3. „Czyż nadzwyczajność nie otacza nas ze wszystkich stron?” – pisze
rakter filozoficzny, o czym mówił sam Winicjusz. Dlaczego można dziwić się sobie i światu? Z jakimi
nadzwyczajnymi zjawiskami spotykasz się w życiu? Wypisz kilka z nich,
malarz: „Tak więc ukończyłem to dzieło wyjaśnij, na czym polega ich niezwykłość.
filozoficzne, które w temacie swym po-
dobne jest do Ewangelii”. 4. Nazwij uczucia Winicjusza towarzyszące jego rozważaniom. Czy bohater
mówi o nich bezpośrednio, czy domyślamy się ich na podstawie
opisywanych sytuacji?
5. Znajdź fragmenty listu, w których Winicjusz pisze o postawie znanych
Obejrzyj obraz Paula Gauguina Skąd mu chrześcijan wobec otaczającego ich świata i ludzi, a także o ich
przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd reakcji na trudności w przyjęciu nauki Chrystusa przez zakochanego
zmierzamy? według wskazówek zawar- w chrześcijance Rzymianina. Dlaczego młody patrycjusz uważa, że niełatwo
tych w części Ciekawe! (powyżej) i ustal, by mu było zostać wyznawcą Jezusa?
czy taki sposób odbioru dzieła ułatwia
znalezienie w nim odpowiedzi na pyta- 6. Przeczytaj wiersz Jerzego Lieberta pt. Jeździec i określ sytuację, o której
nia postawione w tytule. mowa w utworze.
152