Page 150 - polski 8 cz1
P. 150

2.   Wskaż zdanie, które jest prawdziwe w odniesieniu do przeczytanego fragmentu. Uzasadnij swój wybór
                 co najmniej dwoma argumentami.
                 a)   Tekst można zaliczyć do literatury faktu.
                 b)   Sposób przedstawienia zdarzeń w utworze ma cechy rocznika historycznego.

            3.   Wskaż właściwe dokończenie zdania. W podanym fragmencie utworu Mirona Białoszewskiego dominują
                 a)   zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.
                 b)   zdania wielokrotnie złożone.
                 c)   zdania pojedyncze i równoważniki zdań.
                 Napisz, jaki efekt osiągnął autor dzięki zastosowaniu wskazanych typów wypowiedzeń.


            4.   Wyjaśnij znaczenie frazeologizmu „balkony były oblepione ludźmi”, następnie ułóż zdanie o takiej samej treści,
                 stosując inny frazeologizm o podobnym znaczeniu. Napisz, czy użyłeś wyrażenia, zwrotu czy frazy.

            5.   W podanym fragmencie Pamiętnika z powstania warszawskiego narrator stylizuje wypowiedź na język potoczny,
                 „gadanie”. Udowodnij to, wypisując z tekstu co najmniej trzy kolokwializmy.

            6.   Przeczytaj podany niżej fragment powieści Edwarda Redlińskiego pt. Konopielka, utworu, którego akcja toczy się
                 w małej, zacofanej wsi, a bohaterowie to głównie miejscowi chłopi.
                 Ot i pomału sie wstało. Oczy patrzo, niby widzo, ale ślepe, tylko na pamięć wiedzo, dzie kołyska, piec, cebe-
                 rek, dzie dżwi: ide półślepo, odmykam półomackiem, zawias zaskrzypiał, kury przestraszyli się w sieniach,
                 szurajo na drabinie, rechoczo.
                 a)   Elementy jakiej odmiany języka zastosował w utworze autor?
                 b)   Przekształć ten tekst, stosując język ogólnopolski.

            7.   Napisz dwa krótkie teksty będące próbką stylizacji językowej odpowiedniej we wskazanej sytuacji.


             Uczeń opowiada koledze z klasy, który był nieobecny        Małe dziecko opisuje dowolny przedmiot.
                na lekcjach, o tym, co się wydarzyło w szkole.


            8.   Czy dzięki artystom pamięć o przeszłości pozostanie wciąż żywa? Rozważ problem w rozprawce. Wykorzystaj trzy
                 teksty kultury, którymi zilustrujesz swoje przemyślenia.

            9.   Dokończ zdanie i uzasadnij swój wybór.
                 Fotografia z powstania warszawskiego mająca związek z treścią przeczytanego fragmentu utworu Mirona
                 Białoszewskiego oznaczona jest literą   .


















        A. Ofiary niemieckiego nalotu wśród cywilnych mieszkańców   B. Powstańcy z batalionu „Pięść” walczący w rejonie
        Warszawy (ruiny restauracji „Adria” przy ul. Moniuszki 10)  cmentarza ewangelickiego na Woli

                                      148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155