Page 26 - polski 8 cz1
P. 26

1   Jan Gutenberg (ok. 1399–1468) – nie-  widzialnego majestatu pisma z granitu, tych gigantycznych liter ułożonych
        miecki rzemieślnik, twórca pierwszej   z kolumn, słupów, obelisków , tych niby-gór wzniesionych ręką człowieka,
                                                                       4
        przemysłowej metody druku
                                            które pokryły świat i przeszłość od piramidy po dzwonnicę, od egipskich
        2   granit – rodzaj kamienia, ceniony w bu-  piasków po Europę. Trzeba odczytywać przeszłość z tych marmurowych
        downictwie za twardość i trwałość
                                            kart. Trzeba podziwiać i przeglądać nieustannie tę księgę, którą spisała ar-
        3   Wschód – tu: starożytne cywilizacje   chitektura; nie wolno jednak zaprzeczać wielkości gmachu, który z kolei
        Wschodu, czyli Mezopotamia (Babilo-  wznosi druk.
        nia, Asyria), Egipt
                                                                                        tłum. Hanna Szumańska-Grossowa
        4   obelisk – pomnik w formie słupa


                                            1.   Porównajcie ze sobą dwie księgi, o których mówi narrator. Wykorzystajcie
                                                 poniższy schemat do ułożenia notatki w zeszycie.



                                                                          Dwie księgi

                                                                        księga pierwsza          księga druga

                                             metaforycznie to:

                                             dosłownie to:

                                             sposób jej „czytania”

                                             Która z nich jest doskonalsza?


                                            2.   Znajdź w swoim otoczeniu współczesną budowlę i napisz o niej krótką
                                                 informację dla potomnych według poniższego planu.
                                                 a)   Co to za budowla? Gdzie się znajduje?
                                                 b)   Z jakich elementów się składa? Czym się charakteryzuje?
        Ciekawe!                                 c)   W jakim celu powstał taki obiekt? Jakie jest jego przeznaczenie?
                                                 d)   Jak długo może przetrwać?
                                                 e)   Co powie o nas przyszłym pokoleniom?


                                            3.   Obejrzyjcie fotografie zamieszczone na s. 25–26, potem podzielcie się
                                                 na sześć grup. Każdy zespół zajmie się jedną z budowli.
                                                 a)   Ustalcie, jakie pragnienia, oczekiwania, dążenia, obawy lub nadzieje
                                                     minionych pokoleń mogą się kryć w budowli – postawcie wstępną
                                                     tezę.
                                                 b)   Co świadczy o słuszności waszej tezy? Zgromadźcie odpowiednie
        Filmowe i musicalowe adaptacje po-           argumenty.
        wieści Wiktora Hugo noszą zwykle tytuł   c)   Co w tym obiekcie architektury przemawia do was najbardziej – kształt
        Dzwonnik z Notre Dame (czyt. notr dam).      bryły, kolory, materiał, z którego go wykonano, zdobienia lub ich brak?
                                                     Uzasadnijcie, dlaczego.
        Poniższe zdjęcie przedstawia scenę       d)   Wybierzcie dwa najbardziej interesujące, według was, fakty
        z  musicalu  w  reżyserii  Riccardo  Coc-    z informacji zamieszczonej obok zdjęcia budowli. Wykorzystajcie je
        ciante (czyt. rikardo kocziante) z 2019 r.   do wymyślenia haseł promujących ten obiekt.
        Widoczne są na nim m.in. kolumny ka-     e)   Korzystając z przygotowanych materiałów, napiszcie artykuł do rubryki
        tedry oraz maszkaron –  dekoracyjna          Warto zobaczyć w szkolnej gazetce. Użyjcie dwóch argumentów,
        rzeźba przedstawiająca głowę fanta-          by przekonać odbiorców do poznania, a w miarę możliwości
        stycznej postaci.                            zwiedzenia tego obiektu architektury.

                                       24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31