Page 34 - polski 8 cz1
P. 34

1.6      Podnieść z ruin katedrę  (wyrazy wieloznaczne, homonimy)




        Podejmij temat














        Obejrzyj zdjęcie przedstawiające kate-
        drę św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu.
        Przypomnij – wykorzystując wiadomo-
        ści zdobyte na lekcjach historii i plastyki
        – w jakiej epoce powstały najsłynniej-
        sze katedry i jak ich wygląd wpływał na
        funkcję, którą spełniały.
                                                z  Co oznacza słowo katedra? Ile znaczeń tego słowa potraficie podać?
                                                 Zapiszcie je na tablicy. Możecie je też uzupełnić, sprawdzając objaśnienia
                                                 tego hasła w słowniku języka polskiego.
                                                z  Przeczytaj fragment eseju Tadeusza Różewicza, zwróć uwagę, jaki cel miało
                                                 podjęcie przez niego studiów na wydziale historii sztuki.





                                            Tadeusz Różewicz
                                            Do źródeł
                                            (fragment)

                                            Idę wstecz, do roku 1945. Znalazłem się wtedy w Krakowie i zacząłem stu-
                                            diować historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. [...] Fakt, że wybrałem
                                            historię sztuki jako przedmiot studiów, nie był przypadkowy. Zapisałem się
                                            na historię sztuki, żeby odbudować gotycką świątynię. Żeby, cegła po cegle,
                                            wznieść  w  sobie  ten  kościół.  Żeby,  element  po  elemencie,  zrekonstruować
        Tadeusz Różewicz (1921–2014) –      człowieka. To się łączyło nierozdzielnie. […] Odwracałem się z lekceważe-
        poeta, dramaturg, prozaik. Wiele                               1
        jego utworów dotyczy doświadczeń    niem od źródeł estetycznych . Źródłem twórczości – myślałem – może być
                                                      2
        wojenno-okupacyjnych; w swojej      tylko etyka . Ale i jedno, i drugie źródło wyschło: «umył w nich ręce morder-
        twórczości poruszał także zagadnienia   ca». Próbowałem więc odbudować to, co mi się wydawało dla życia i dla życia
        moralne współczesnej cywilizacji.   poezji najważniejsze.

        1   estetyka – dziedzina filozofii zajmują-
                                            1.   Fragment wspomnień Tadeusza Różewicza zawiera informację na temat
        ca się pięknem
                                                 okresu historycznego, na który przypadła młodość poety. Jakie to czasy?
        2   etyka  – dział filozofii zajmujący się za-  Co o nich wiecie? Weźcie pod uwagę fakt, że poeta w swej twórczości
        sadami moralnymi                         określał się mianem „ocalonego”.

                                       32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39