Page 34 - polski 8 cz1
P. 34
1.6 Podnieść z ruin katedrę (wyrazy wieloznaczne, homonimy)
Podejmij temat
Obejrzyj zdjęcie przedstawiające kate-
drę św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu.
Przypomnij – wykorzystując wiadomo-
ści zdobyte na lekcjach historii i plastyki
– w jakiej epoce powstały najsłynniej-
sze katedry i jak ich wygląd wpływał na
funkcję, którą spełniały.
z Co oznacza słowo katedra? Ile znaczeń tego słowa potraficie podać?
Zapiszcie je na tablicy. Możecie je też uzupełnić, sprawdzając objaśnienia
tego hasła w słowniku języka polskiego.
z Przeczytaj fragment eseju Tadeusza Różewicza, zwróć uwagę, jaki cel miało
podjęcie przez niego studiów na wydziale historii sztuki.
Tadeusz Różewicz
Do źródeł
(fragment)
Idę wstecz, do roku 1945. Znalazłem się wtedy w Krakowie i zacząłem stu-
diować historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. [...] Fakt, że wybrałem
historię sztuki jako przedmiot studiów, nie był przypadkowy. Zapisałem się
na historię sztuki, żeby odbudować gotycką świątynię. Żeby, cegła po cegle,
wznieść w sobie ten kościół. Żeby, element po elemencie, zrekonstruować
Tadeusz Różewicz (1921–2014) – człowieka. To się łączyło nierozdzielnie. […] Odwracałem się z lekceważe-
poeta, dramaturg, prozaik. Wiele 1
jego utworów dotyczy doświadczeń niem od źródeł estetycznych . Źródłem twórczości – myślałem – może być
2
wojenno-okupacyjnych; w swojej tylko etyka . Ale i jedno, i drugie źródło wyschło: «umył w nich ręce morder-
twórczości poruszał także zagadnienia ca». Próbowałem więc odbudować to, co mi się wydawało dla życia i dla życia
moralne współczesnej cywilizacji. poezji najważniejsze.
1 estetyka – dziedzina filozofii zajmują-
1. Fragment wspomnień Tadeusza Różewicza zawiera informację na temat
ca się pięknem
okresu historycznego, na który przypadła młodość poety. Jakie to czasy?
2 etyka – dział filozofii zajmujący się za- Co o nich wiecie? Weźcie pod uwagę fakt, że poeta w swej twórczości
sadami moralnymi określał się mianem „ocalonego”.
32