Page 119 - polski 8 cz2
P. 119
z Sława i pieniądze czy raczej niepewność i życie w ubóstwie?
Porozmawiajcie o mitach i stereotypach dotyczących artysty. Poprzyjcie
swoje spostrzeżenia przykładami z biografii znanych wam twórców.
z Przygotujcie w grupach inscenizację opowiadania Sławomira Mrożka Sławomir Mrożek – patrz s. 16.
pt. Artysta.
a) Wypożyczcie ze szkolnej lub innej biblioteki zbiór opowiadań Mrożka
zawierający wskazany utwór.
b) Przeczytajcie wspólnie Artystę i przedyskutujcie, czy budowa tego
opowiadania ułatwi wam czy utrudni stworzenie adaptacji scenicznej
utworu.
c) Podzielcie się rolami – wybierzcie reżysera, aktorów i scenografów.
d) Możecie przygotować oprawę muzyczną przedstawienia lub efekty
specjalne.
e) Po prezentacji wszystkich zespołów wybierzcie ten, który najlepiej
wywiązał się z zadania. Ustalcie wcześniej kryteria, według których
przyznacie grupie I miejsce.
1. Porozmawiajcie w grupach o tym, dlaczego bohater opowiadania
Sławomira Mrożka pt. Artysta, Kogut, nie otrzymał roli lwa w cyrku.
Podzielcie się swoimi przemyśleniami z innymi zespołami.
2. Przedstawcie, np. na plakacie, obraz artysty na podstawie opowiadania
Sławomira Mrożka. Możecie pracować w grupach.
Artysta
Co robi, żeby to
Czego pragnie? Czy realizuje cel?
osiągnąć?
Co mógłby zrobić, a jednak tego nie robi? Dlaczego?
Co o sobie myśli? O jakich cechach to świadczy?
Do czego artyście potrzebna jest ambicja?
3. Powiedz, jakie pouczenie można wyczytać z Artysty. Czy autor podaje je
wprost, czy odbiorca musi się go domyślić? Przypomnij, w jakich utworach
występuje morał.
117