Page 120 - polski 8 cz2
P. 120

4.   Opisz świat przedstawiony w opowiadaniu Sławomira Mrożka.
                                                 a)   Zwróć uwagę na bohaterów. Kim są i jakie ludzkie cechy ukrywają się
                                                     pod ich maskami?
                                                 b)   Przedstaw cechy narratora. Jaką funkcję pełni w tekście?
                                                 c)   Scharakteryzuj czas i miejsce akcji. Czy te elementy mają jakieś
                                                     znaczenie dla wymowy utworu?

                                            5.   Z jakim gatunkiem literackim kojarzy się wam Artysta? Przypomnijcie utwory
                                                 Ignacego Krasickiego i poszukajcie podobieństw między nimi a tekstem
                                                 Sławomira Mrożka. Opracujcie tabelkę w zeszytach.


                                                                        Ignacy Krasicki        Sławomir Mrożek

                                             Tytuły utworów                                         Artysta

                                             Bohaterowie

                                             Podobieństwa

                                             Różnice w formie

                                             Przynależność do rodzaju
                                             literackiego

                                             Wniosek:


                                            6.   Przeczytaj fragment Listu do artystów Jana Pawła II, skierowanego do
                                                 twórców dzieł sztuki. Zwróć uwagę na to, jaką rolę, według papieża, pełni
                                                 artysta w społeczeństwie.
                                                 Społeczeństwo  potrzebuje  bowiem  artystów,  podobnie  jak  potrzebuje
                                                 naukowców i techników, pracowników fizycznych i umysłowych, świad-
                                                 ków wiary, nauczycieli, ojców i matek […]. W rozległej panoramie kul-
                                                 tury każdego narodu artyści mają swoje miejsce. Gdy idąc za głosem
                                                 natchnienia,  tworzą  dzieła  naprawdę  wartościowe  i  piękne,  nie  tylko
                                                 wzbogacają dziedzictwo kulturowe każdego narodu i całej ludzkości, ale
                                                 pełnią także cenną posługę społeczną na rzecz dobra wspólnego.

                                                 Powiedz, dlaczego społeczeństwo potrzebuje artystów.
                                                 a)   Do kogo papież porównał artystów? Jak myślisz dlaczego?
                                                 b)   Jaką rolę artyści pełnią w społeczeństwie?
                                                 c)   Jakie dzieła powinni tworzyć?
        Przypomnij  sobie  poznane  w  klasie  7   d)   Jak Jan Paweł II ocenia ich pracę?
        utwory Adama Mickiewicza pt. Reduta
        Ordona oraz Śmierć Pułkownika. Zasta-  7.   Czy artysta zachowujący się jak Kogut z opowiadania Sławomira Mrożka
        nów się i powiedz, jaką rolę pełnił arty-  może spełniać w społeczeństwie rolę określoną w Liście do artystów? Swoją
                                                 odpowiedź poprzyj dwoma argumentami.
        sta  w  czasach  niewoli  narodowej,  np.
        w okresie zaborów. Możesz poszukać   8.   Znajdź w dostępnych źródłach i przeczytaj wywiad z artystą, który
        dodatkowych informacji w dostępnych      opowiada o swej karierze. Czy ta osoba była w jakimś stopniu podobna
        źródłach. Podziel się swoimi przemyśle-  do Koguta z opowiadania Mrożka, czy jej postawa twórcza jest raczej
        niami z koleżankami i kolegami z klasy.  realizacją przesłania Jana Pawła II? Uzasadnij swoje zdanie.

                                       118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125