Page 122 - polski 8 cz2
P. 122
Ciekawe! 1. Przeczytaj poniższe informacje o dwóch rodzajach listów, następnie ustal,
które z poznanych pism to list otwarty, a które – list polecający.
List do artystów Jana Pawła II, którego
fragment poznaliście w poprzednim
rozdziale, można zaliczyć do szczegól- List polecający List otwarty
nego rodzaju listów otwartych. To tzw.
listy apostolskie, kierowane przez pa- List, w którym nadawca poleca komuś List skierowany do jakiejś osoby lub grupy
osób i podany do publicznej wiadomości,
jakąś osobę, np. jako kandydata do pracy.
pieży do konkretnej grupy adresatów Często taki list pisany jest przez człowieka np. w internecie, prasie, radiu. Autor
w celu przekazania ważnej nauki doty- godnego zaufania, cieszącego się tego rodzaju listu zwraca w nim zwykle
czącej wiary czy też zasad postępowa- uznaniem, z którego zdaniem adresat się uwagę na problem ważny dla jakiejś
nia w jakiejś dziedzinie życia. liczy i bierze je pod uwagę, podejmując społeczności i zamierza skłonić jego
decyzję. Nadawcą może być też znajomy adresata, który może go rozwiązać, do
adresata albo ktoś mu bliski. szybszego działania.
2. Wskaż cele, jakie chcieli osiągnąć autorzy obu listów.
3. Przeczytaj wskazówki, jak pisać list polecający.
Zasady ogólne dotyczące formułowania treści:
a) w nawiązaniu przedstaw krótko cel lub przedmiot listu polecającego,
np. Polecam Annę Musiał jako dobrą kandydatkę na przewodniczącą szkoły;
b) podaj tylko te informacje o polecanej osobie, które wiążą się z przedkładaną
sprawą (zarówno kwestie dotyczące umiejętności i wiedzy, jak i cechy
charakteru), np. Anna Musiał wykazuje się sumiennością, odpowiedzialnością
i punktualnością. Cechuje ją wysoka kultura osobista, empatia i cierpliwość.
Zasady ogólne dotyczące formy:
a) pisz zwięźle, unikaj nadmiernych pochwał;
b) postaraj się o jak najbardziej uprzejmy ton;
c) zachowuj standardowe formuły i zasady stosowane w listach wszelkiego typu.
4. Napisz list polecający kolegę, koleżankę, znajomego:
– jako przyszłego dziennikarza lub aktora;
– jako zawodnika do dowolnej drużyny sportowej.
Określ właściwego adresata i podaj swoje dane w lewym górnym rogu pisma.
5. Dla wielu ludzi cyrk to miejsce kontrowersyjne (tzn. niepodlegające
jednoznacznej opinii, budzące spory). Niektórzy piszą listy otwarte w sprawie
zakazu istnienia tej formy rozrywki. Wymieńcie argumenty za istnieniem
cyrków lub za ich zamykaniem. Spróbujcie sformułować swoje stanowiska
w klasowej dyskusji.
6. Przeczytaj fragment tekstu pochodzący ze słownika ortograficznego.
Użycie wielkiej litery ze względów grzecznościowych
Wielką literą można zapisać:
a) wyrazy Matka, Ojciec, Ojczyzna, Kraj, Naród, Państwo, Papież, Pani Profesor
dla zaznaczenia szacunku lub ze względów uczuciowych; podobnie
nazwy wydarzeń historycznych, np.: Unia Lubelska, Powstanie Listopa-
dowe, Powstanie Styczniowe, Wiosna Ludów, Wielka Rewolucja Francuska;
120