Page 122 - polski 8 cz2
P. 122

Ciekawe!                            1.   Przeczytaj poniższe informacje o dwóch rodzajach listów, następnie ustal,
                                                 które z poznanych pism to list otwarty, a które – list polecający.
        List do artystów Jana Pawła II, którego
        fragment  poznaliście  w  poprzednim
        rozdziale, można zaliczyć do szczegól-         List polecający                     List otwarty
        nego rodzaju listów otwartych. To tzw.
        listy apostolskie, kierowane przez pa-  List, w którym nadawca poleca komuś   List skierowany do jakiejś osoby lub grupy
                                                                                osób i podany do publicznej wiadomości,
                                             jakąś osobę, np. jako kandydata do pracy.
        pieży do konkretnej grupy adresatów   Często taki list pisany jest przez człowieka   np. w internecie, prasie, radiu. Autor
        w celu przekazania ważnej nauki doty-  godnego zaufania, cieszącego się   tego rodzaju listu zwraca w nim zwykle
        czącej wiary czy też zasad postępowa-  uznaniem, z którego zdaniem adresat się   uwagę na problem ważny dla jakiejś
        nia w jakiejś dziedzinie życia.      liczy i bierze je pod uwagę, podejmując   społeczności i zamierza skłonić jego
                                             decyzję. Nadawcą może być też znajomy   adresata, który może go rozwiązać, do
                                             adresata albo ktoś mu bliski.      szybszego działania.


                                            2.   Wskaż cele, jakie chcieli osiągnąć autorzy obu listów.

                                            3.   Przeczytaj wskazówki, jak pisać list polecający.



                                               Zasady ogólne dotyczące formułowania treści:
                                               a)    w nawiązaniu przedstaw krótko cel lub przedmiot listu polecającego,
                                                   np. Polecam Annę Musiał jako dobrą kandydatkę na przewodniczącą szkoły;
                                               b)    podaj tylko te informacje o polecanej osobie, które wiążą się z przedkładaną
                                                   sprawą (zarówno kwestie dotyczące umiejętności i wiedzy, jak i cechy
                                                   charakteru), np. Anna Musiał wykazuje się sumiennością, odpowiedzialnością
                                                   i punktualnością. Cechuje ją wysoka kultura osobista, empatia i cierpliwość.


                                               Zasady ogólne dotyczące formy:
                                               a)   pisz zwięźle, unikaj nadmiernych pochwał;
                                               b)   postaraj się o jak najbardziej uprzejmy ton;
                                               c)   zachowuj standardowe formuły i zasady stosowane w listach wszelkiego typu.



                                            4.   Napisz list polecający kolegę, koleżankę, znajomego:
                                                 – jako przyszłego dziennikarza lub aktora;
                                                 – jako zawodnika do dowolnej drużyny sportowej.
                                                 Określ właściwego adresata i podaj swoje dane w lewym górnym rogu pisma.

                                            5.   Dla wielu ludzi cyrk to miejsce kontrowersyjne (tzn. niepodlegające
                                                 jednoznacznej opinii, budzące spory). Niektórzy piszą listy otwarte w sprawie
                                                 zakazu istnienia tej formy rozrywki. Wymieńcie argumenty za istnieniem
                                                 cyrków lub za ich zamykaniem. Spróbujcie sformułować swoje stanowiska
                                                 w klasowej dyskusji.

                                            6.   Przeczytaj fragment tekstu pochodzący ze słownika ortograficznego.
                                                 Użycie wielkiej litery ze względów grzecznościowych
                                                 Wielką literą można zapisać:
                                                 a)   wyrazy Matka, Ojciec, Ojczyzna, Kraj, Naród, Państwo, Papież, Pani Profesor
                                                    dla zaznaczenia szacunku lub ze względów uczuciowych; podobnie
                                                    nazwy wydarzeń historycznych, np.: Unia Lubelska, Powstanie Listopa-
                                                    dowe, Powstanie Styczniowe, Wiosna Ludów, Wielka Rewolucja Francuska;

                                      120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127