Page 195 - polski 8 cz2
P. 195

9
          na próżni, falangi  kostnych grzebieni stroszą się i kładą ku krzyżowi, a krzyż,   9   falanga – zwarty szyk bojowy
          krzyż jest coraz większy. Jednak pod tym rytmem, w tle, dzieje się więcej, tylko
          że ludzkie oko, a raczej ludzki mózg – nie rejestruje tego z taką łatwością,
          bo tu nie ma regularności i nie ma planu. Zmiany są niewielkie, lecz liczne;
          nakładają się wzajem na siebie, czasami się niwelując , czasami zaś potęgując.   10  niwelować – usuwać niepożądane zja-
                                                         10
          Płynie to z rytmem lub przeciw niemu – i wydaje się, iż faktycznie nie posiada   wiska
          planu, formy docelowej.
             Strzec się jednak muszę takich pochopnych sądów. Każdy, kto siał ży-
          wokryst, widział na własne oczy, jak z autentycznego chaosu rodzi się z góry
          założony porządek.
             Jak rodzi się piękno. Bo to jedno o Katedrze rzec mogę na pewno: jest pięk-
          na. Nie jest ładna, nie jest dla oka przyjemna, nie uspokaja patrzącego – ale jest
          piękna. Estetyka bryły inna jest od estetyki obrazu dwuwymiarowego lub este-
          tyki ruchu. Nie angażuje jedynie zmysłu wzroku, lecz uruchamia także głębsze   11   acheiropoieta – właśc. acheiropoie-
          procedury. Napiera. Reorganizuje przestrzeń i człowieka w tej przestrzeni.  tos, wizerunek postaci (najczęściej bó-
             Acheiropoieta  – oto, czym jest Katedra. Naturalny artefakt sakralny. Kie-  stwa) stworzony w cudowny, nadnatu-
                                                                  12
                       11
          dyś tak nacieki wapienne formowały się na ścianach kamiennych – w pie-     ralny sposób – nie ręką ludzką
           13
          ty ; kiedyś to w przydrożnych formacjach skalnych widzieli ludzie sylwetki   12  artefakt – znalezisko archeologiczne:
          świętych, twarze Jezusa i Marii na szybach, w przebarwieniach fabrycznych,   przedmiot (proste narzędzie, ozdoba)
                                                                                     będące dziełem pracy ludzkiej; okre-
          w płatach smogu. Relikwie  natury; sztuka cudowna spod niczyjej ręki. Teraz   ślenie „naturalny artefakt” zawiera we-
                                  14
          mamy żywokryst. Acheiropoietos oznacza rzecz niewykonaną ludzkimi rękami.   wnętrzną sprzeczność
          [...] Bo kto mi poda nazwisko twórcy Katedry? Kto mi wskaże architekta,    13  pieta – obraz lub rzeźba przedstawia-
          z którego zamysłu powstała ta porażająca wyobraźnię kompozycja kształtów?   jące Marię z martwym Chrystusem
          Komu złożyć hołd? Programiści żywokrystu wiedzieli jedynie, czym Katedra   14  relikwie – szczątki ciał lub przedmioty
          ma  n i e  być: zakreślili warunki brzegowe. Katedra jako taka nie istniała   należące do osób uznanych za świę-
          w ich myślach. Kto zatem jest autorem tego dzieła sztuki?                  tych





























                                                                                     Kadr z filmu Katedra, reż. Tomasz
                                                                                     Bagiński, 2002

                                                                                   193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200