Page 8 - polski 8 cz2
P. 8
5.1 Kiedyś w przyszłości… (fantastyka naukowa, argumentacja, komizm)
Podejmij temat z W poprzedniej części podręcznika poznaliście kilka wizji związanych
z końcem istnienia życia na Ziemi. Warto też zastanowić się, jak będzie
wyglądał świat za… właśnie, za ile lat? Pięćdziesiąt, sto… Już dawno
temu prognozowano, co będzie w czasach, w których obecnie żyjemy.
Dziś staramy się przewidzieć, w jakim kierunku zmierza nasza cywilizacja
i jak może wyglądać świat osiągnięć techniki i nauki w kolejnych latach,
a nawet wiekach. Wizje te w znacznej części rozmijają się z rzeczywistością,
ale zapisane w tekstach literackich tworzą odrębny gatunek science
fiction (czyt. sajens fikszyn), czyli fantastyka naukowa. Jakie skojarzenia
przychodzą wam na myśl, gdy słyszycie tę nazwę? Napiszcie je na tablicy
i opracujcie piramidę według schematu.
najczęstsze
skojarzenia
częste
skojarzenia
rzadkie
skojarzenia
Kubańskie znaczki pocztowe z 1975 r. prezentujące wizję kosmosu w przyszłości
z Człowiek w świecie przyszłości to temat wzbudzający zainteresowanie wielu
pisarzy. Człowiek – sprawca postępu, twórca tego, co nowe. Tylko nowe
czy także lepsze? Jan Paweł II powiedział: „Człowiek dzisiejszy zdaje się
stale zagrożony przez to, co jest jego wytworem, co jest wynikiem pracy
jego rąk, a zarazem – i bardziej jeszcze – pracy jego umysłu, dążeń jego
woli. [...] Człowiek coraz bardziej bytuje w lęku. Żyje w lęku, że jego wytwory
[...] mogą zostać w sposób radykalny obrócone przeciwko człowiekowi”.
Czy słowa papieża znajdują odzwierciedlenie we współczesnej literaturze,
w filmie, w innych tekstach kultury? Podzielcie się refleksjami na ten temat,
wymieniając znane wam przykłady filmów i tekstów literackich.
z Przeczytaj tekst słuchowiska radiowego Stanisława Lema. Podczas lektury
zwróć uwagę na to, jakie mogą być skutki rozwoju technologii związanych
ze sztuczną inteligencją.
6