Page 32 - wos 8
P. 32

Wartości

                                            Dzieci,  będąc  członkami  rodziny,  uczą  się,  zarówno  przez  obserwacje  ży-
                                            cia rodzinnego, jak i przez dyskusje z rodzicami, oceniać różne zachowania
                                            i zjawiska, najczęściej w kategoriach: dobre – złe, właściwe – niewłaściwe,
                                            moralne – niemoralne, poszukują tzw. złotego środka. Odwołują się do prze-
                                            ciwstawnych ocen, wyważonych racji. Rodzina jest miejscem przekazywania
        Wartości – wszystko to, co jest     wartości, czyli tego, co jest najważniejsze w życiu człowieka i społeczeństwa.
        dla człowieka cenne, co stanowi cel   Przyjęte jest hierarchiczne ujmowanie wartości. Oznacza to, że w rodzinie
        ludzkich dążeń, wpływa na ludzkie   ukształtowana jest jakaś hierarchia wartości – od najważniejszych do mniej
        zachowania.                         ważnych.  Wartościami  mogą  być:  zdrowie,  rozwój,  samorealizacja,  praca,

        Hierarchia – tu: kolejność rzeczy,   sprawiedliwość, podróże, wykształcenie, dobro ojczyzny, bezpieczeństwo oso-
        zagadnień, ustalony porządek (według   biste i finansowe, szczęście, spokój, relacje z bliskimi, pieniądze, sport i wiele
        jakiegoś kryterium, np. kryterium   innych. Można zauważyć, że wśród przykładowo wymienionych wartości są
        ważności).
                                            takie, które można zaliczyć do wartości materialnych, i takie, które są niema-
                                            terialne. W poszczególnych rodzinach układ wartości jest różny, co innego
                                            uznają one za ważne i cenne. Układ ten może ulegać zmianie, gdyż różne
                                            sytuacje życiowe mogą się przyczyniać do uznania innej hierarchii wartości.

                                            Najważniejsze wartości w życiu Polaków
                                            (wartości najczęściej wskazywane w odpowiedzi na pytanie o pięć najważniejszych)

                                             rodzina, szczęście rodzinne                                     80%
                                                           zdrowie                                  55%

                                                            spokój                              48%
                                                     grono przyjaciół                         45%

                                                szacunek innych ludzi                        42%
                                                       uczciwe życie                         42%

                                                    praca zawodowa                       36%

        Przeanalizuj podany wykres i spróbuj          wiara religijna               28%
        ułożyć własną hierarchię składającą      pomyślność ojczyzny             23%
        się z dziesięciu wartości. Wykorzystaj
        też przykładowe wartości podane               wolność słowa           18%
        w tym podrozdziale.                   Źródło: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Badanie przeprowadzone w lutym 2019 r.

                                               Wartości wspomagają podejmowanie decyzji i formułowanie celów, sta-
                                            nowią bowiem swego rodzaju drogowskaz, zgodnie z którym człowiek może
                                            rozwijać się, działać. Rozbieżność celów i wartości prowadzi do dyskomfortu
                                            psychicznego i jest źródłem napięć, niepokoju, czasami skutkuje podejmowa-
                                            niem niewłaściwych decyzji. Warto zatem dyskutować o wartościach, kształ-
                                            tować je w zgodzie z własnymi działaniami, zaś działania i decyzje opierać
                                            na wartościach. Należy zauważyć, że funkcjonowanie rodziny na podstawie
                                            przyjętych wartości sprzyja jej stabilizacji, a także rozwojowi w różnych wy-
                                            miarach: kulturowym, emocjonalnym, edukacyjnym, materialnym i innym.

                                       30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37