Page 30 - wos 8
P. 30

2.1.     Rodzina jako grupa społeczna




        Podejmij temat

























        Przyjrzyj się zdjęciom i powiedz,
        dlaczego rodzina jest ważną grupą
        społeczną.





                                            Normy
                                            Rodzina jest wyjątkową grupą społeczną, ponieważ więzi, które ją tworzą
                                            i wzmacniają, mają charakter osobisty, emocjonalny, na ogół pełen serdecz-
                                            ności i wzajemnego wsparcia.
                                               Rodzinę  tworzą  małżonkowie,  ich  dzieci,  dziadkowie  oraz  inni  krewni
        Powinowactwo – więź rodzinna,       i powinowaci. Rodzina jest grupą małą, ponieważ jej członkowie znają się
        która powstała na skutek zawarcia   osobiście, wzajemnie na siebie oddziałują, kontaktując się stale (bliższa ro-
        małżeństwa. Powinowaci to zarówno   dzina) oraz względnie stale (dalsza rodzina). Należy przy tym pamiętać, że
        sami małżonkowie, jak i rodzice oraz   rodzina to grupa dynamiczna, zmieniająca sie w czasie. Analiza cyklu życia
        rodzeństwo drugiego z małżonków.
                                            rodzinnego wskazuje, że rodzina naturalnie się rozrasta (narodziny potom-
                                            stwa) i kurczy (dzieci dorastają, zakładają własne rodziny).
                                               Rodzina jest miejscem socjalizacji pierwotnej, tzn. uczenia się przez dzie-
        Norma społeczna – zasada, reguła    ci funkcjonowania w społeczeństwie, a w szczególności kształtowania norm
        określająca, jak w różnorodnych     społecznych, wartości, a także tradycji (zwyczajów i obyczajów) oraz kultu-
        sytuacjach życiowych powinien       ry. Jest to pierwsze miejsce, w którym dzieci uczą się rozmaitych ról społecz-
        zachować się każdy członek danej    nych – tych, które mogą pełnić aktualnie (np. rola kolegi, przyjaciela), a także
        grupy społecznej. Normy społeczne   tych, które będą pełnić w przyszłości (np. rola rodzica, rola zawodowa). Uczą
        mogą mieć charakter formalny
        (są jasno skodyfikowane i spisane)   się także wielu społecznie aprobowanych zachowań, zgodnych z przyjętymi
        lub nieformalny (obowiązują w sposób   przez społeczeństwo regułami. Normy, o które tu chodzi, mogą być włączone
        zbliżony do obyczaju).              w osobisty zestaw norm, ze względu na uznanie ich za słuszne.

                                       28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35