Page 31 - wos 8
P. 31

Socjalizacja pierwotna w rodzinie.

             Na ogół w rodzinie, a także w społeczeństwie, uznawane są normy:
          odpowiedzialności oraz wzajemności. Dzieci uczą się odpowiedzialności
          za innych, często słabszych, młodszych (np. za rodzeństwo), a także za własne
          postępowanie. Przejawem odpowiedzialności mogą być zachowania prospo-
          łeczne, czyli pomaganie innym w różnych możliwych zakresach, stosownie
          do umiejętności, możliwości i wieku. Rodzice powinni sprzyjać kształtowa-
          niu takich zachowań, dawać przykład poprzez zaangażowanie się w akcje
          pomocowe, działania charytatywne czy w aktywność społeczną. W rodzinie      Przestrzeganie norm wzajemności
          dzieci uczą się też normy wzajemności – odpowiadania na zachowania in-      i odpowiedzialności buduje
          nych. Odwzajemniane życzliwość, grzeczność, uprzejmość przyczyniają się    właściwe relacje w rodzinie.
          do budowania dobrego klimatu emocjonalnego w rodzinie, z czym wiąże się
          postrzeganie rodziny jako miejsca bezpiecznego i przyjaznego.
             Rodzina  jest  miejscem  przekazywania  także  wielu  innych  norm.  Mają
          one charakter:
          •  obyczajowy  –  wyznaczone  są  przez  dobry  obyczaj  (np.  ustępowanie
             miejsca osobom starszym),
          •  religijny – obowiązują wyznawców danej religii (np. obowiązek postu
             w wyznaczone dni),
          •  moralny – są fundamentem stosunków międzyludzkich (np. brak akcep-
             tacji dla zabójstwa, kradzieży),
          •  prawny – są przepisami prawa, za ich nieprzestrzeganie grożą sankcje,
             czyli kary (np. za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu grozi utra-
             ta prawa jazdy).
             Każdy z tych systemów normatywnych jest specyficzny. Najczęściej są one
          komplementarne wobec siebie, co oznacza, że są ze sobą powiązane, uzu-     Komplementarny – wzajemnie się
          pełniają się, często wzmacniają.                                           uzupełniający.

                                                                                   29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36