Page 27 - wos 8
P. 27

Wywieranie wpływu na ludzi  Jak zmienić postawy dużej grupy osób?
          Wpływanie i uleganie wpływom może mieć zarówno charakter
          nieświadomy, np. podczas naśladowania kogoś, jak i w pełni zamierzony,
 Psychologia społeczna  np. w sytuacjach manipulacji społecznych stosowanych w reklamach oraz   Perswazja – namawianie
          w kampaniach wyborczych. W przemówieniach polityków czy przekazach         do czegoś lub odradzanie
 Wpływ społeczny to oddziaływanie innych osób (także wyobrażanych sobie) na          komuś czegoś przy pomocy
 myśli, uczucia i zachowania jednostki. Zagadnieniem wywierania wpływu zajmuje się   reklamowych mamy do czynienia z komunikatem perswazyjnym,   odpowiednich argumentów.
 psychologia społeczna. Jest to dziedzina nauki z pogranicza psychologii i socjologii.   w którym istotne są przede wszystkim trzy czynniki:
 Bada ludzką psychikę i zachowania ludzi w sytuacjach społecznych.
 Wykorzystywana umiejętnie psychologia społeczna potrafi wywierać w dużej mierze   1. KTO MÓWI?  2. CO MÓWI?  3. DO KOGO MÓWI?
 skuteczny wpływ na społeczność, która z kolei kształtuje otaczającą nas rzeczywistość.
 Korzystają z niej politycy, kierownicy i dyrektorzy, prawnicy, sprzedawcy, negocjatorzy,
 specjaliści od reklamy, trenerzy sportowi, nauczyciele itd.

 Sześć zasad wywierania wpływu
 Amerykański psycholog Robert Cialdini (czyt. czialdini), autor słynnej publikacji „Wywieranie
 wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, którą można znaleźć w całości w internecie, po ponad

 Robert Cialdini   15 latach naukowych badań wyliczył sześć podstawowych społecznych i psychicznych zasad
 ur. 1945 r.  wywierania wpływu na innych, które pozostają aktualne do dziś.


 Podstawowe zasady wywierania wpływu na innych ludzi





 4. Autorytet
 1. Wzajemność
 Jeśli ktoś zrobił dla nas coś   Jeżeli ktoś jest dla nas auto-  Duże znaczenie ma, kim jest nadawca komunikatu –
 rytetem, bardziej prawdopo-
 dobrego, odwzajemnimy   dobne jest, że spełnimy jego   czy jest osobą budzącą zaufanie, czy dobrze się prezentuje.
 się tym samym.
 prośbę.  Istotne jest, co mówi – czy przedstawia tylko swój punkt
         widzenia, czy także drugiej strony. W procesie komunikacji
         ważne jest też, czy odbiorcy są zainteresowani i skupieni
         na temacie, czy komunikat ma dla nich osobiste znaczenie.
 2. Dowód społeczny  5. Zaangażowanie i konsekwencja
 Jeżeli inni ludzie robią coś w dany   Jeżeli w coś się zaangażowaliśmy,
 sposób, oznacza to, że ten sposób   będziemy kontynuowali to działanie,   Zadanie
 jest właściwy i my również będziemy   ponieważ zależy nam, by postrzegano   Jak myślisz, jakie elementy perswazji użyte zostały
 tak to robić.  nas jako osoby konsekwentne.                          na widocznej powyżej reklamie społecznej?



                                              Czy komunikaty wzbudzające strach są skuteczne?
 3. Sympatia   6. Niedostępność               W Polsce od 2016 r. na opakowaniach wyrobów tytoniowych obecne
 Jeżeli kogoś lubimy, chętniej   Gdy uważamy coś za rzadkie
 spełniamy jego prośbę.  lub trudno osiągalne,   są graficzne komunikaty społeczne – opatrzone komentarzem
 zakładamy, że jest dobre.                    drastyczne zdjęcia przedstawiające negatywne konsekwencje palenia.
                                              Jak wykazały badania, komunikaty takie wywierają skuteczny wpływ
 Podstawowe zasady wywierania                 na postawy ludzkie, jeśli towarzyszy im informacja, jak poradzić sobie
 wpływu na innych ludzi.                      z danym problemem i zredukować lęk.

                                                                                   25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32