Page 171 - biologia 7
P. 171

6.7      Zdrowie układu nerwowego




          Podejmij temat








          Czy pośpiech oraz nadmiar pracy
          i zmartwień może prowadzić do chorób
          układu nerwowego?




          Stres i jego wpływ na układ nerwowy

          W codziennym życiu napotykamy okoliczności, które wymagają od nas roz-
          wiązywania problemów, stawiania czoła wymagającym sytuacjom fizycznym
          i psychicznym, reagowania na nagłe zmiany w otoczeniu. Te okoliczności
          mózg ocenia jako trudne.
             Reakcją organizmu na trudne zdarzenia jest stres. Jeżeli te sytuacje (czyn-  Stres – stan napięcia, w którym
          niki stresowe) nie są zbyt intensywne lub długotrwałe, organizm reaguje szybko   organizm jest mobilizowany
          i odpowiednio, czyli mobilizuje się do działania. Uaktywnia się wtedy współ-  do działania.
          czulna część autonomicznego układu nerwowego. Dzięki temu do ośrodkowe-
          go układu nerwowego i mięśni szkieletowych dociera więcej krwi, a wraz z nią
          więcej tlenu i glukozy. To umożliwia ich sprawne działanie.
             Jeżeli stres jest duży, do krwi jest wydzielana adrenalina, która bezpo-
          średnio pobudza wszystkie komórki. Na skutek długotrwałego stresu zaczyna
          się wydzielać kortyzol (obie substancje to hormony, patrz dział 8).
             Gdy czynnik stresowy utrzymuje się bardzo długo, organizm jest prze-
          ciążony i przestaje wydajnie pracować. To prowadzi do występowania zabu-
          rzeń lub chorób układów narządów, w tym także chorób układu nerwowego.
          Długotrwały stres utrudnia uczenie się, zaburza pamięć, przyspiesza procesy
          starzenia się układu nerwowego (pojawiają się np. choroby otępienne). Jego
          negatywne skutki najczęściej nie pojawiają się od razu, ale dopiero po ustaniu
          czynnika stresowego.


          Jak uniknąć stresu przed klasówką?
          Niektóre sytuacje stresowe są nieprzewidywalne, ale części z nich można unik-
          nąć. Przykładowo, jeżeli wiadomo, kiedy odbędzie się sprawdzian, to lepiej
          uczyć się do niego systematycznie, niż zostawiać naukę na ostatni dzień. W ten
          sposób  unikamy  zdenerwowania,  paniki  czy  poczucia,  że  nie  zdążymy  się
          przygotować, bo materiału do nauczenia jest za dużo. Ucząc się, należy sobie
          dobrze zaplanować pracę.

                                                                                   169



                                                                                                              06.12.2022   16:42:27
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   169
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   169                                                              06.12.2022   16:42:27
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176