Page 37 - chemia_k8
P. 37

Więcej na temat


          Jak wydzielić trudno rozpuszczalne wodorotlenki
          z mieszanin układu „ciało stałe – ciecz”?
          Każdy  strącony  wodorotlenek  trudno  rozpuszczalny  tworzy  w  układzie
          „ciało stałe – ciecz” mieszaninę niejednorodną. Żeby wydzielić substancję
          stałą, należy przypomnieć sobie metody rozdzielania mieszanin poznane
          w klasie siódmej. Ogrzewanie, celem odparowania rozpuszczalnika, pozwo-
          liłoby usunąć wyłącznie wodę. Nadal pozostałby drugi produkt reakcji – sól.
          Wodorotlenki są również nietrwałe – mogłyby się rozłożyć na inne związki.
          Najlepszą drogą wyodrębnienia trudno rozpuszczalnego związku będzie
          sączenie. Gdy przepuścimy mieszaninę, na sączku pozostanie ciało stałe,
          natomiast w podstawionym naczyniu zbierze się ciecz (pozostałe związki).






          W skrócie


               Wodorotlenki trudno rozpuszczalne w wodzie otrzymuje się metodą strącania. Otrzymany osad wydzielany jest
              w postaci stałej z roztworu. W równaniu reakcji zaznaczamy go symbolem „↓”.

               Reakcja wymiany podwójnej zachodzi między dwoma różnymi związkami chemicznymi. W trakcie jej przebiegu
              powstają dwa inne związki chemiczne. Często planuje się ją tak, żeby jeden z produktów wydzielić na przykład
              w postaci osadu lub gazu.
               Wodorotlenki trudno rozpuszczalne w wodzie mogą mieć różne barwy, rozkładają się w wysokiej temperaturze.


          Czy już umiesz? Sprawdź się!


           1  Korzystając z zasobów internetu oraz dostępnej literatury, odszukaj, jakie barwy mają wodorotlenki: żelaza(II),
              żelaza(III), glinu. Sprawdź, w jakiej temperaturze się rozkładają. Czy dobrą metodą byłoby zastosowanie ogrzewania
              mieszaniny układu „ciecz – ciało stałe” celem ich wyizolowania?

           2   Zaproponuj trzy związki dwupierwiastkowe, których roztwory w wyniku działania na zasadę sodową dałyby jako
              jeden z produktów wodorotlenek niklu(II).

           3   Zaproponuj równania reakcji otrzymywania i rozkładu wodorotlenków: żelaza(II), żelaza(III), glinu, berylu.
              Nie zapomnij sprawdzić ich rozpuszczalności w wodzie.

           4   Zmieszano roztwór chlorku miedzi(II) z zasadą sodową zawierającą 20 g wodorotlenku sodu. Zapisz w zeszycie
              równanie zachodzącej reakcji chemicznej oraz oblicz, ile wydzieli się wodorotlenku miedzi(II).

           5   Korzystając z tabeli rozpuszczalności (umieszczonej na końcu podręcznika), podaj nazwy trzech trudno
              rozpuszczalnych wodorotlenków, które można otrzymać w wyniku reakcji strąceniowej.

           6   Zapisz w zeszycie równania zachodzących reakcji chemicznych lub zaznacz, że dana reakcja nie zachodzi, jeśli
              spróbowano zmieszać wodne roztwory następujących substancji:
              a)  wodorotlenek sodu i jodek potasu,              b)  wodorotlenek potasu i bromek miedzi(II),
              c)  wodorotlenek litu i chlorek glinu,             d)  wodorotlenek sodu i chlorek berylu.

                                                                                   35



                                                                                                              10.06.2021   11:47:54
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   35                                                           10.06.2021   11:47:54
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42