Page 37 - chemia_k8
P. 37
Więcej na temat
Jak wydzielić trudno rozpuszczalne wodorotlenki
z mieszanin układu „ciało stałe – ciecz”?
Każdy strącony wodorotlenek trudno rozpuszczalny tworzy w układzie
„ciało stałe – ciecz” mieszaninę niejednorodną. Żeby wydzielić substancję
stałą, należy przypomnieć sobie metody rozdzielania mieszanin poznane
w klasie siódmej. Ogrzewanie, celem odparowania rozpuszczalnika, pozwo-
liłoby usunąć wyłącznie wodę. Nadal pozostałby drugi produkt reakcji – sól.
Wodorotlenki są również nietrwałe – mogłyby się rozłożyć na inne związki.
Najlepszą drogą wyodrębnienia trudno rozpuszczalnego związku będzie
sączenie. Gdy przepuścimy mieszaninę, na sączku pozostanie ciało stałe,
natomiast w podstawionym naczyniu zbierze się ciecz (pozostałe związki).
W skrócie
Wodorotlenki trudno rozpuszczalne w wodzie otrzymuje się metodą strącania. Otrzymany osad wydzielany jest
w postaci stałej z roztworu. W równaniu reakcji zaznaczamy go symbolem „↓”.
Reakcja wymiany podwójnej zachodzi między dwoma różnymi związkami chemicznymi. W trakcie jej przebiegu
powstają dwa inne związki chemiczne. Często planuje się ją tak, żeby jeden z produktów wydzielić na przykład
w postaci osadu lub gazu.
Wodorotlenki trudno rozpuszczalne w wodzie mogą mieć różne barwy, rozkładają się w wysokiej temperaturze.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Korzystając z zasobów internetu oraz dostępnej literatury, odszukaj, jakie barwy mają wodorotlenki: żelaza(II),
żelaza(III), glinu. Sprawdź, w jakiej temperaturze się rozkładają. Czy dobrą metodą byłoby zastosowanie ogrzewania
mieszaniny układu „ciecz – ciało stałe” celem ich wyizolowania?
2 Zaproponuj trzy związki dwupierwiastkowe, których roztwory w wyniku działania na zasadę sodową dałyby jako
jeden z produktów wodorotlenek niklu(II).
3 Zaproponuj równania reakcji otrzymywania i rozkładu wodorotlenków: żelaza(II), żelaza(III), glinu, berylu.
Nie zapomnij sprawdzić ich rozpuszczalności w wodzie.
4 Zmieszano roztwór chlorku miedzi(II) z zasadą sodową zawierającą 20 g wodorotlenku sodu. Zapisz w zeszycie
równanie zachodzącej reakcji chemicznej oraz oblicz, ile wydzieli się wodorotlenku miedzi(II).
5 Korzystając z tabeli rozpuszczalności (umieszczonej na końcu podręcznika), podaj nazwy trzech trudno
rozpuszczalnych wodorotlenków, które można otrzymać w wyniku reakcji strąceniowej.
6 Zapisz w zeszycie równania zachodzących reakcji chemicznych lub zaznacz, że dana reakcja nie zachodzi, jeśli
spróbowano zmieszać wodne roztwory następujących substancji:
a) wodorotlenek sodu i jodek potasu, b) wodorotlenek potasu i bromek miedzi(II),
c) wodorotlenek litu i chlorek glinu, d) wodorotlenek sodu i chlorek berylu.
35
10.06.2021 11:47:54
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 35 10.06.2021 11:47:54
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 35