Page 38 - chemia_k8
P. 38
1.5 Dysocjacja jonowa zasad
Podejmij temat
Czy uniwersalny papierek wskaźnikowy
przyjmuje tę samą barwę w wodnych
roztworach wodorotlenków?
Wodorotlenki jako elektrolity
Dysocjacja elektrolityczna – W klasie siódmej wprowadziliśmy pojęcie dysocjacji elektrolitycznej.
proces rozpadu substancji na jony Dodaliśmy również, że po rozpuszczeniu badanej substancji w wodzie, dzię-
(np. pod wpływem wody). ki obecności dodatnich kationów i ujemnych anionów, może ona przewodzić
prąd elektryczny. Sprawdziliśmy wtedy, że wodny roztwór wodorotlenku sodu
(zasada sodowa) jest dobrym przewodnikiem. Przypomnijmy, że każdy wo-
dorotlenek należałoby dodać do wody, następnie do całego układu podłączyć
przewody z miernikiem uniwersalnym i baterią. Jeśli wskazanie miernika bę-
dzie różne od 0 V (il. 1.15), oznacza to, że określona substancja jest elektrolitem
(jej roztwór wodny przewodzi prąd elektryczny). Gdyby wartość wynosiła 0 V,
określona substancja byłaby nieelektrolitem (jej wodny roztwór nie przewodzi
prądu elektrycznego). Wodorotlenki praktycznie nierozpuszczalne w wodzie są
1.15 Zasady przewodzą prąd
elektryczny, wskazanie miernika nieelektrolitami. Skupimy się więc na wodorotlenkach metali grup 1 i 2 układu
będzie różne od 0 V okresowego pierwiastków, z wyjątkiem wodorotlenku berylu.
Dysocjacja elektrolityczna zasad
Zgodnie z teorią Arrheniusa zasady dysocjują na kationy metalu i aniony
wodorotlenkowe. Ponieważ wodorotlenki mają budowę jonową, proces ten
polega na przejściu jonów z sieci krystalicznej do wody.
Spróbujmy zapisać uogólniony schemat dysocjacji zasad.
M(OH) a H O M a+ + aOH –
2
Ponieważ wodorotlenki są związkami o budowie jonowej, nie jesteśmy
w stanie wyodrębnić pojedynczej cząsteczki z sieci krystalicznej. Możemy
jedynie przedstawić modele całej sieci krystalicznej. Wzór sumaryczny wodo-
rotlenku przedstawia proporcje i stosunki, w jakich występują kationy metalu
i aniony wodorotlenkowe.
36
10.06.2021 11:47:55
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 36 10.06.2021 11:47:55
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 36