Page 41 - chemia_k8
P. 41

Więcej na temat


          Czy wskaźniki kwasowo-zasadowe
          to wyłącznie roztwory jednych substancji?
          Fenoloftaleina i oranż metylowy służą do wykrywania obecności kwasów lub    pH
          zasad. Okazuje się, że po sporządzeniu ich rozcieńczonych roztworów (w odpo-  4           5          6           7          8          9         10
          wiednim rozpuszczalniku) mogą łatwo pomóc w określaniu odczynu. Niekiedy
          dostępne w handlu roztwory wskaźników to bardzo precyzyjnie przygotowane
          mieszaniny substancji. Wśród nich można wymienić wskaźnik Yamady skła-
          dający się z etanolu, błękitu bromotymolowego, błękitu tymolowego, czerwieni
          metylowej, fenoloftaleiny i wodorotlenku sodu. Dzięki użyciu określonych ilości
          poszczególnych substancji wskaźnik ten ma bardzo szeroki zakres działania.
          Dodając do niego kwasy czy zasady o określonym pH, już w kilku probówkach
          można otrzymać układ przypominający tęczę.





          W skrócie


               Zasady dysocjują na kationy metali i aniony wodorotlenkowe.
               Równania dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) zapisuje się dla zasad (wodnych roztworów wodorotlenków).

               Wodorotlenki metali innych grup niż 1 i 2 praktycznie nie rozpuszczają się w wodzie i nie tworzą zasad – nie zapisujemy
              dla nich równań dysocjacji elektrolitycznej. Ponadto wodorotlenek berylu również nie rozpuszcza się w wodzie.



          Czy już umiesz? Sprawdź się!

           1  Korzystając z zasobów internetu, odszukaj, czy istnieją wodorotlenki metali innych grup niż 1 i 2, które tworzą zasady.
              Jeśli istnieją, wymień ich nazwy i wzory sumaryczne.

           2   Zapisz w zeszycie równania procesu dysocjacji elektrolitycznej dla wodorotlenków o wzorach sumarycznych:
              NaOH, Mg(OH) , CsOH, RbOH.
                             2
           3   Korzystając z dostępnej literatury chemicznej, poszukaj, jaki jest skład jakościowy uniwersalnego papierka
              wskaźnikowego.

           4   Korzystając z tabeli rozpuszczalności substancji (znajdującej się na końcu podręcznika), wybierz spośród
              podanych przykładów związki, które rozpuszczają się w wodzie. Zapisz w zeszycie równania ich dysocjacji
              elektrolitycznej.
              A.  wodorotlenek potasu           B.  wodorotlenek żelaza(II)       C.  wodorotlenek glinu
              D.  wodorotlenek litu             E.  wodorotlenek ołowiu(II)       F.  wodorotlenek baru
           5   Przez wodę wapienną, otrzymaną z 5 g wodorotlenku wapnia, przepuszczano tlenek węgla(IV). Zapisz w zeszycie
              równanie obrazujące zachodzącą reakcję chemiczną oraz oblicz, ile osadu wydzieliło się z mieszaniny.

            6  Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku berylu i zbadanie odczynu powstałego
              produktu. Masz do dyspozycji dowolne odczynniki chemiczne i sprzęt laboratoryjny. Zaproponuj tytuł, wypisz
              niezbędny sprzęt i odczynniki. Przedstaw również schemat oraz spodziewane obserwacje, na podstawie których
              sformułujesz wniosek. Sporo podpowiedzi znajdziesz w tematach poświęconych wytrącaniu osadów.

                                                                                   39



                                                                                                              10.06.2021   11:47:57
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   39
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   39                                                           10.06.2021   11:47:57
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46