Page 41 - chemia_k8
P. 41
Więcej na temat
Czy wskaźniki kwasowo-zasadowe
to wyłącznie roztwory jednych substancji?
Fenoloftaleina i oranż metylowy służą do wykrywania obecności kwasów lub pH
zasad. Okazuje się, że po sporządzeniu ich rozcieńczonych roztworów (w odpo- 4 5 6 7 8 9 10
wiednim rozpuszczalniku) mogą łatwo pomóc w określaniu odczynu. Niekiedy
dostępne w handlu roztwory wskaźników to bardzo precyzyjnie przygotowane
mieszaniny substancji. Wśród nich można wymienić wskaźnik Yamady skła-
dający się z etanolu, błękitu bromotymolowego, błękitu tymolowego, czerwieni
metylowej, fenoloftaleiny i wodorotlenku sodu. Dzięki użyciu określonych ilości
poszczególnych substancji wskaźnik ten ma bardzo szeroki zakres działania.
Dodając do niego kwasy czy zasady o określonym pH, już w kilku probówkach
można otrzymać układ przypominający tęczę.
W skrócie
Zasady dysocjują na kationy metali i aniony wodorotlenkowe.
Równania dysocjacji elektrolitycznej (jonowej) zapisuje się dla zasad (wodnych roztworów wodorotlenków).
Wodorotlenki metali innych grup niż 1 i 2 praktycznie nie rozpuszczają się w wodzie i nie tworzą zasad – nie zapisujemy
dla nich równań dysocjacji elektrolitycznej. Ponadto wodorotlenek berylu również nie rozpuszcza się w wodzie.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Korzystając z zasobów internetu, odszukaj, czy istnieją wodorotlenki metali innych grup niż 1 i 2, które tworzą zasady.
Jeśli istnieją, wymień ich nazwy i wzory sumaryczne.
2 Zapisz w zeszycie równania procesu dysocjacji elektrolitycznej dla wodorotlenków o wzorach sumarycznych:
NaOH, Mg(OH) , CsOH, RbOH.
2
3 Korzystając z dostępnej literatury chemicznej, poszukaj, jaki jest skład jakościowy uniwersalnego papierka
wskaźnikowego.
4 Korzystając z tabeli rozpuszczalności substancji (znajdującej się na końcu podręcznika), wybierz spośród
podanych przykładów związki, które rozpuszczają się w wodzie. Zapisz w zeszycie równania ich dysocjacji
elektrolitycznej.
A. wodorotlenek potasu B. wodorotlenek żelaza(II) C. wodorotlenek glinu
D. wodorotlenek litu E. wodorotlenek ołowiu(II) F. wodorotlenek baru
5 Przez wodę wapienną, otrzymaną z 5 g wodorotlenku wapnia, przepuszczano tlenek węgla(IV). Zapisz w zeszycie
równanie obrazujące zachodzącą reakcję chemiczną oraz oblicz, ile osadu wydzieliło się z mieszaniny.
6 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku berylu i zbadanie odczynu powstałego
produktu. Masz do dyspozycji dowolne odczynniki chemiczne i sprzęt laboratoryjny. Zaproponuj tytuł, wypisz
niezbędny sprzęt i odczynniki. Przedstaw również schemat oraz spodziewane obserwacje, na podstawie których
sformułujesz wniosek. Sporo podpowiedzi znajdziesz w tematach poświęconych wytrącaniu osadów.
39
10.06.2021 11:47:57
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 39
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 39 10.06.2021 11:47:57