Page 40 - chemia_k8
P. 40

Doświadczenie 8.

        Badanie zmian barwy uniwersalnych papierków wskaźnikowych w kontakcie z mieszaniną wody i różnych
        wodorotlenków

        Sprzęt:       dolna część szalki Petriego, łyżeczki
        Odczynniki:   zwilżony wodą uniwersalny papierek wskaźnikowy, wodorotlenki: sodu, wapnia, glinu
        Wykonanie:
                                           wodorotlenek
        •  Połóż na dolnej części                 glinu
           szalki Petriego trzy kawałki    wodorotlenek
           uniwersalnego papierka               wapnia
           wskaźnikowego (pamiętaj,        wodorotlenek
                                                  sodu
           żeby były zwilżone wodą).
        •  Dosyp na każdy kawałek
           szczyptę stosownych substancji:
           na pierwszy wodorotlenku sodu,   zwilżony wodą
                                            uniwersalny
           na drugi wodorotlenku wapnia,       papierek
           na trzeci – wodorotlenku glinu.  wskaźnikowy

        Obserwacje:   Po dosypaniu substancji stałych zwilżony wodą uniwersalny papierek wskaźnikowy z żółtozielonego
                      staje się:
                      •  niebieski w przypadku wodorotlenku sodu i wodorotlenku wapnia,
                      •  żółtozielony (nie zmienia barwy) w przypadku wodorotlenku glinu.
        Wnioski:      Wodorotlenek sodu (pierwiastka 1 grupy układu okresowego) i wodorotlenek wapnia (pierwiastka 2 grupy)
                      tworzą zasady. Roztwory te wykazują odczyn zasadowy. Wodorotlenek glinu jest nierozpuszczalny –
                      praktycznie nie rozpada się na jony.





                                            Wodorotlenki trudno rozpuszczalne i nierozpuszczalne innych grup niż 2 gru-
                                            pa układu okresowego w większości nie tworzą zasad – dlatego równań dyso-
                                            cjacji dla nich nie będziemy zapisywali. Wtedy odczyn roztworu wodnego jest
                                            zbliżony do obojętnego. Wodorotlenek wapnia jest również trudno rozpusz-
                                            czalny. Tworzy jednak zasadę (il. 1.17), która w wodzie występuje w postaci
                                            kationów wapnia i anionów wodorotlenkowych, zgodnie z zapisem:

                                                              Ca(OH)      H O    Ca 2+  + 2OH   –
                                                                            2
                                                                      2
                 
                                           Nierozpuszczona część związku, pozostająca na dnie naczynia, to wodorotle-
                 
                –
        Ca  i 2OH                          nek wapnia o wzorze sumarycznym Ca(OH) . W przypadku osadu większość
          2+
                                                                                     2
                                           jonów pozostaje w sieci krystalicznej substancji stałej i nie jest uwalniana do
                 
                                           wody.  Właśnie  dlatego,  operując  nazwą  wodorotlenek  wapnia,  należy  być
                 
         Ca(OH)  
               2                            bardzo precyzyjnym. Przypomnijmy z klasy siódmej, że klarowny, bezbarwny,
                 
                                            nasycony roztwór wodorotlenku wapnia nazywamy zwyczajowo wodą wa-
        1.17    Osad znajduje się na        pienną. Gdyby nie zaznaczono, że jest to klarowna ciecz, ktoś mógłby pomy-
        dnie naczynia, malinowa barwa
        roztworu fenoloftaleiny dowodzi     lić roztwór z osadem i przygotować niewłaściwy odczynnik. Z pewnością taki
        obecności zasady wapniowej          układ nie pozwoliłby wykryć np. tlenku węgla(IV) w wydychanym powietrzu.
                                       38



                                                                                                              10.06.2021   11:47:56
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   38
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   38                                                           10.06.2021   11:47:56
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45