Page 44 - chemia_k8
P. 44

Czy już umiesz? Sprawdź się!


         1   Zastanów się, które z podanych wzorów sumarycznych to wzory wodorotlenków.
            MgCl ,  H SO ,  NaOH,  H O,  LiH,  Cu(OH) ,  HBr,  NaCl,  HNO ,  C H O ,  Ba(OH) ,  ZnCl ,  N O       5
                                                         2
                                                                               3
                                                                                    6
                                       2
                  2
                       2
                          4
                                                                                                           2
                                                                                                                2
                                                                                                   2
                                                                                      12
                                                                                         6
         2   Zapisz równania reakcji otrzymywania podanych wodorotlenków z metali.
            a)  wodorotlenek potasu           b)  wodorotlenek sodu             c)  wodorotlenek wapnia
         3   Zapisz równania reakcji otrzymywania podanych wodorotlenków z ich tlenków.
            a)  wodorotlenek sodu             b)  wodorotlenek magnezu          c)  wodorotlenek baru
         4   Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie trudno rozpuszczalnego wodorotlenku. Jednym
            z odczynników niezbędnych do użycia jest bromek cynku. Podaj tytuł, sprzęt, odczynniki. Narysuj schemat,
            zaproponuj obserwacje i zapisz wnioski.
         5   Wybierz stwierdzenie najlepiej charakteryzujące właściwości wodorotlenku sodu.
            A.  rozpuszcza się w wodzie, rozpuszczanie w wodzie to proces endotermiczny
            B.  białe ciało stałe, rozpuszcza się w wodzie, wodny roztwór przewodzi prąd elektryczny
            C.  rozpuszczanie w wodzie to proces egzotermiczny, nie jest higroskopijny

         6   Wybierz stwierdzenie najlepiej charakteryzujące właściwości wodorotlenku wapnia.
            A.  białe ciało stałe, rozpuszcza się w wodzie
            B. powstaje w wyniku reakcji wapnia z wodą, dodanie go do wody z roztworem fenoloftaleiny nie powoduje zmiany
                jego barwy
            C.  tworzy zasadę, mimo że trudno rozpuszcza się w wodzie

         7   Zapisz równania dysocjacji elektrolitycznej zasad o wzorach sumarycznych LiOH oraz Sr(OH) .
                                                                                               2
         8   Czy wodorotlenki można przedstawić za pomocą wzorów strukturalnych? Uargumentuj odpowiedź.

         9   Oblicz stężenie procentowe zasady sodowej zawierającej 10 g wodorotlenku sodu i 990 g wody.

        10   W temperaturze ponad 400℃ ogrzewano wodorotlenek glinu (aż do całkowitego rozkładu). Jeśli substratu było 35 g,
            oblicz, ile wody zostało wydzielone podczas tej reakcji chemicznej. Wynik zapisz w gramach.

         11   Uczniowie obserwowali doświadczenie wykonywane przez nauczyciela. Polegało ono na wrzuceniu niewielkiego
            kawałka potasu do probówki z wodą. Wskaż, który z podpunktów przedstawia, co naprawdę mogli zaobserwować
            uczniowie podczas pokazu.
            A.  Wydzielił się bezbarwny gaz o zapachu suszonych śliwek, powodujący zmętnienie cieczy.
            B.  Powstał brązowy, duszący gaz, zbierający się nad powierzchnią cieczy.
            C.  Z cieczy wydzielały się pęcherzyki zielonego gazu, którego zapach przypominał woń wody w basenie.
            D.  Wydzielił się bezbarwny, bezwonny gaz, który spalał się wybuchowo po zbliżeniu zapalonego łuczywa do wylotu
                naczynia.

         12   Niektóre wodorotlenki metali 1 i 2 grupy układu okresowego pierwiastków to substancje żrące. Podaj trzy ważne
            reguły, którymi należy kierować się podczas pracy z tymi odczynnikami.

         13   Do dwóch probówek z wodą dodano niewielkie ilości odczynników. Do pierwszej dodano wodorotlenku rubidu,
            a do drugiej − wodorotlenku glinu. Następnie zamieszano zawartości obu naczyń. Podaj nazwy mieszanin, które
            powstały w obu przypadkach.

                                       42



                                                                                                              10.06.2021   11:47:59
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   42
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   42                                                           10.06.2021   11:47:59
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49