Page 44 - chemia_k8
P. 44
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Zastanów się, które z podanych wzorów sumarycznych to wzory wodorotlenków.
MgCl , H SO , NaOH, H O, LiH, Cu(OH) , HBr, NaCl, HNO , C H O , Ba(OH) , ZnCl , N O 5
2
3
6
2
2
2
4
2
2
2
12
6
2 Zapisz równania reakcji otrzymywania podanych wodorotlenków z metali.
a) wodorotlenek potasu b) wodorotlenek sodu c) wodorotlenek wapnia
3 Zapisz równania reakcji otrzymywania podanych wodorotlenków z ich tlenków.
a) wodorotlenek sodu b) wodorotlenek magnezu c) wodorotlenek baru
4 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie trudno rozpuszczalnego wodorotlenku. Jednym
z odczynników niezbędnych do użycia jest bromek cynku. Podaj tytuł, sprzęt, odczynniki. Narysuj schemat,
zaproponuj obserwacje i zapisz wnioski.
5 Wybierz stwierdzenie najlepiej charakteryzujące właściwości wodorotlenku sodu.
A. rozpuszcza się w wodzie, rozpuszczanie w wodzie to proces endotermiczny
B. białe ciało stałe, rozpuszcza się w wodzie, wodny roztwór przewodzi prąd elektryczny
C. rozpuszczanie w wodzie to proces egzotermiczny, nie jest higroskopijny
6 Wybierz stwierdzenie najlepiej charakteryzujące właściwości wodorotlenku wapnia.
A. białe ciało stałe, rozpuszcza się w wodzie
B. powstaje w wyniku reakcji wapnia z wodą, dodanie go do wody z roztworem fenoloftaleiny nie powoduje zmiany
jego barwy
C. tworzy zasadę, mimo że trudno rozpuszcza się w wodzie
7 Zapisz równania dysocjacji elektrolitycznej zasad o wzorach sumarycznych LiOH oraz Sr(OH) .
2
8 Czy wodorotlenki można przedstawić za pomocą wzorów strukturalnych? Uargumentuj odpowiedź.
9 Oblicz stężenie procentowe zasady sodowej zawierającej 10 g wodorotlenku sodu i 990 g wody.
10 W temperaturze ponad 400℃ ogrzewano wodorotlenek glinu (aż do całkowitego rozkładu). Jeśli substratu było 35 g,
oblicz, ile wody zostało wydzielone podczas tej reakcji chemicznej. Wynik zapisz w gramach.
11 Uczniowie obserwowali doświadczenie wykonywane przez nauczyciela. Polegało ono na wrzuceniu niewielkiego
kawałka potasu do probówki z wodą. Wskaż, który z podpunktów przedstawia, co naprawdę mogli zaobserwować
uczniowie podczas pokazu.
A. Wydzielił się bezbarwny gaz o zapachu suszonych śliwek, powodujący zmętnienie cieczy.
B. Powstał brązowy, duszący gaz, zbierający się nad powierzchnią cieczy.
C. Z cieczy wydzielały się pęcherzyki zielonego gazu, którego zapach przypominał woń wody w basenie.
D. Wydzielił się bezbarwny, bezwonny gaz, który spalał się wybuchowo po zbliżeniu zapalonego łuczywa do wylotu
naczynia.
12 Niektóre wodorotlenki metali 1 i 2 grupy układu okresowego pierwiastków to substancje żrące. Podaj trzy ważne
reguły, którymi należy kierować się podczas pracy z tymi odczynnikami.
13 Do dwóch probówek z wodą dodano niewielkie ilości odczynników. Do pierwszej dodano wodorotlenku rubidu,
a do drugiej − wodorotlenku glinu. Następnie zamieszano zawartości obu naczyń. Podaj nazwy mieszanin, które
powstały w obu przypadkach.
42
10.06.2021 11:47:59
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 42
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 42 10.06.2021 11:47:59