Page 22 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 22

Więcej na temat


               Niepewność pomiarowa – inny przypadek

        Wiesz już, że każdy pomiar jest obarczony niepewnością pomiarową. Jeśli wyniki pomiarów różnią się od sie-
        bie o więcej niż wynosi podwójna najmniejsza działka przyrządu pomiarowego, to wówczas możemy przyjąć, że
                                                                                                 ( max)
        niepewność pomiarowa (∆x) (czyt. delta x) – jest równa połowie różnicy pomiędzy największą  x   i najmniejszą
                          ( min)
        wartością pomiaru  x   .
                                                           x    – x
                                                   ∆x =     max 2  min


        Zauważ, że dla dwóch wyników różniących się od siebie o podwójną najmniejszą działkę przyrządu otrzymamy
        z podanego wzoru, że ∆x równa jest dokładności przyrządu.




                                                Omówimy teraz przykład, w którym dwoje uczniów za pomocą linijek
                                            dokonało pomiaru długości ołówka i uzyskało wyniki: 15,8 cm i 15,9 cm.
                                               Przeanalizujemy prawdopodobne źródła różnic w wynikach pomiarów:
                                            •  przyłożenie  początku  skali  przyrządu  do  początku  odcinka  mogło  być
                                                mniej lub bardziej dokładne,
                                            •  koniec mierzonego odcinka mógł nie pokrywać się z tą samą działką na li-
                                                nijkach,
                                            •  oko podczas pomiaru mogło nie być ustawione prostopadle do danego
                                                miejsca przymiaru (tzw. błąd paralaksy),
                                            •  linijki mogły być niejednakowo wyskalowane.


                                               Jak więc widać, na dokładność pomiaru mają wpływ głównie:
                                            •  sposób dokonania pomiaru (właściwe ustawienie przyrządu, obserwacja
                                                i odczyt),
                                            •  różnice w dokładności przyrządów pomiarowych.


                                            Pomiar wielokrotny, średnia arytmetyczna

                                            Czy wiesz, pomiar którego z uczniów był bliższy rzeczywistej długości ołówka?
                                               Aby  uzyskać  wartość  najbliższą  rzeczywistej,  często  dokonujemy  wielo-
                                            krotnego pomiaru określonej wielkości, a następnie obliczamy średnią aryt-
                                            metyczną.



                                                      Średnią arytmetyczną obliczamy, dodając wszystkie wyniki
                                                           i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę pomiarów.
        Uczeń zmierzył wysokość latarki za                                    x  + x  + ... + x
        pomocą linijki w sposób pokazany na                    x         =     1   2        n
        rysunku. Czy pomiar został wykonany                      średnia             n
        poprawnie?

                                       20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27