Page 23 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 23

Przykład 4.

            Pięcioro uczniów za pomocą linijek dokonało pomiaru długości ołówka. Uzyskali wyniki: 15,8 cm, 15,7 cm,
            15,8 cm, 15,9 cm i 15,9 cm. Zapisali je w tabeli.

            Wyniki pomiaru długości ołówka


                     Numer pomiaru                1             2             3             4             5
             Zmierzona długość ołówka l (cm)     15,8          15,7          15,8          15,9          15,9


            Korzystając ze wzoru, wyznaczyli średnią arytmetyczną:

                                  l średnie  =   15,8 cm + 15,7 cm + 15,8 cm + 15,9 cm + 15,9 cm   = 15,82 cm
                                                            5
            Wynik  obliczeń  uczniowie  muszą  podać  z  taką  samą  dokładnością,  z  jaką  były  zapisane  wyniki  pomiarów,
            czyli z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
                                                       l średnie  ≈ 15,8 cm
            Ponieważ wyniki nie różniły się między sobą o więcej niż podwójną dokładność linijki, to w tym przypadku
            uczniowie mogą uznać, że niepewność pomiarowa jest równa dokładności linijki i zapisać wynik w postaci:

                                                   l     ≈ 15,8 cm ± 0,1 cm
                                                   średnie
            Niestety, nie możemy powiedzieć z całą pewnością, że wynik 15,8 cm (średnia arytmetyczna) jest rzeczywistą
            długością ołówka. Na pewno jest bardziej prawdopodobny niż wynik pojedynczego pomiaru.




                         Pomiar polega na ustaleniu najbardziej prawdopodobnej wartości wielkości fizycznej x
                                                                                                   śr
                           oraz przedziału niepewności pomiarowej, w którym znajduje się wartość rzeczywista.



          Przybliżony wynik obliczeń, cyfry znaczące
          Przypomnijcie sobie zasadę zaokrąglania liczb, którą zastosowali też ucznio-
          wie  mierzący  długość  ołówka.  Średnią  arytmetyczną  długości  ołówka
         15,82 cm uczniowie zaokrąglili do 15,8 cm, gdyż ostatnia cyfra wynosiła 2.
          Gdyby po cyfrze 8 znajdowała się cyfra 5 lub większa od 5, wówczas wy-
          nik zaokrągliliby do  15,9  cm. Wyobraźcie sobie teraz sytuację, że sześciu
          uczniów otrzymało wynik 15,8 cm, a jeden uczeń 15,9 cm. Obliczona w tym
          przypadku średnia arytmetyczna wynosi 15,8142857143 cm. Nie oznacza to
          przecież, że zmierzyli oni długość ołówka z dokładnością 0,0000000001 cm.
          Nie znamy takiego przyrządu pomiarowego. Wynik z tak dużą dokładnością
          nie ma więc żadnego sensu fizycznego i jest jedynie efektem obliczeń na kal-  Pierwsza cyfra znacząca to
          kulatorze. Liczbę tę w tym przypadku należy zaokrąglić do najmniejszej     pierwsza, różna od zera cyfra
                                                                                     wyniku, gdy liczymy od strony lewej.
          działki skali użytego przyrządu równej niepewności pomiarowej, czyli podać   Liczba cyfr znaczących określa
          tylko cyfry znaczące. W tym przypadku również średnia wynosić będzie       dokładność, z jaką należy podać
         15,8 cm, czyli wynik będzie zaokrąglony do trzech cyfr znaczących.          wynik.

                                                                                   21
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28