Page 26 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 26
Pomiar polega na ustaleniu najbardziej prawdopodobnej wartości wielkości fizycznej x oraz przedziału
śr
niepewności pomiarowej, w którym znajduje się wartość rzeczywista.
∆x ∆x
x – ∆x x x + ∆x
śr śr śr
Do przedziału 2 ∆x należy rzeczywista wartość wielkości fizycznej; może nią być dowolna liczba z tego przedziału.
Wyniki pomiarów i ich niepewności pomiarowe należy podawać z taką samą dokładnością.
Czy już umiesz? Sprawdź się!
1 Na ilustracji przedstawiono przedmioty i opisano niektóre ich cechy. Zapisz w zeszycie:
a) nazwy ciał fizycznych i substancji,
b) nazwy tych cech przedmiotów, które są wielkościami fizycznymi.
temperatura
wysokość
zapach
barwa objętość
masa smak
2 Uczeń wykonał suwmiarką pomiar średnicy śruby. Odczytał zmierzoną wartość i zapisał wynik: l = 4,9 mm.
Wykonaj polecenia.
a) Przepisz do zeszytu i połącz liniami odpowiadające sobie wyrażenia.
niepewność symbol (oznaczenie) dokładność
jednostka przedrostek wartość
pomiarowa wielkości fizycznej przyrządu
m 4,9 l 0,1 mm mm 0,1 mm
b) Zapisz wynik ucznia w mikrometrach i z użyciem jednostki podstawowej układu SI.
3 Trzech uczniów zmierzyło długość stołu laboratoryjnego przymiarem z podziałką co 0,5 cm. Otrzymali następujące
wyniki: 300,0 cm; 300,5 cm; 300,5 cm. Oblicz wartość średnią wyników. Odpowiedz, w jaki sposób należy zaokrąglić
wynik. Zapisz wynik wraz z niepewnością pomiarową.
24