Page 26 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 26

Pomiar polega na ustaleniu najbardziej prawdopodobnej wartości wielkości fizycznej x  oraz przedziału
                                                                                         śr
            niepewności pomiarowej, w którym znajduje się wartość rzeczywista.

                                                  ∆x                   ∆x

                                         
                                      x  – ∆x                x                 x  + ∆x
                                       śr                     śr                śr

            Do przedziału 2 ∆x należy rzeczywista wartość wielkości fizycznej; może nią być dowolna liczba z tego przedziału.

             Wyniki pomiarów i ich niepewności pomiarowe należy podawać z taką samą dokładnością.


        Czy już umiesz? Sprawdź się!

         1   Na ilustracji przedstawiono przedmioty i opisano niektóre ich cechy. Zapisz w zeszycie:

            a)  nazwy ciał fizycznych i substancji,
            b)  nazwy tych cech przedmiotów, które są wielkościami fizycznymi.



                                                                                      temperatura


                                 wysokość
                                                                                      zapach


                                    barwa                                             objętość




                                    masa                                              smak


         2   Uczeń wykonał suwmiarką pomiar średnicy śruby. Odczytał zmierzoną wartość i zapisał wynik: l = 4,9 mm.
            Wykonaj polecenia.

            a)  Przepisz do zeszytu i połącz liniami odpowiadające sobie wyrażenia.


                             niepewność                       symbol (oznaczenie)   dokładność
            jednostka                          przedrostek                                             wartość
                             pomiarowa                         wielkości fizycznej   przyrządu





               m                 4,9                l              0,1 mm              mm              0,1 mm



            b)  Zapisz wynik ucznia w mikrometrach i z użyciem jednostki podstawowej układu SI.

         3   Trzech uczniów zmierzyło długość stołu laboratoryjnego przymiarem z podziałką co 0,5 cm. Otrzymali następujące
            wyniki: 300,0 cm; 300,5 cm; 300,5 cm. Oblicz wartość średnią wyników. Odpowiedz, w jaki sposób należy zaokrąglić
            wynik. Zapisz wynik wraz z niepewnością pomiarową.

                                       24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31