Page 28 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 28

2.1     Pomiar podstawowych wielkości fizycznych




        Podejmij temat                      O O  Jak często mierzysz różne wielkości fizyczne?
                                            O O    Czy wszystko musi być mierzone?





                                            Jeszcze o pomiarze długości

                                            W szkole najczęściej posługujesz się linijką i mierzysz długości odcinków lub
                                            podajesz wymiary małych przedmiotów. Poznałeś też kilka innych przyrządów
                                            do pomiaru długości i dowiedziałeś się, w jaki sposób trzeba dokonać pomiaru
                                            i  określić  niepewność  pomiarową.  Pamiętaj,  że  zawsze  należy  odpowiednio
                                            dobrać przyrząd pomiarowy do tego, co chce się zmierzyć. Jeśli będziesz chciał
                                            zmierzyć długość okładki książki, wystarczy użyć linijki, ale do określenia wy-
                                            miarów ogródka potrzebna będzie taśma miernicza. Z kolei do wyznaczania
                                            odległości między miejscowościami użyjesz licznika kilometrów w samocho-
                                            dzie. Zmierzy on długość trasy przebytej przez pojazd. Możesz też użyć przy-
                                            rządu elektronicznego, takiego jak dalmierz, lub różnych aplikacji na smartfo-
                                            nie. Jednostką podstawową długości jest 1 metr, lecz często długość i odległość
                                            będziesz wyrażać również w milimetrach, centymetrach czy kilometrach.


        Ciekawe!                            Pomiar czasu
        System sześćdziesiątkowy, stosowany   Jedną z pierwszych wykonywanych codziennie rano czynności jest sprawdze-
        obecnie dla jednostek czasu (1 godzina =
        60 minut, 1 minuta = 60 sekund), zawdzię-  nie, która jest godzina. Spoglądasz na zegar ścienny, budzik czy ekran komór-
        czamy starożytnym Sumerom i Akadyj-  ki i szybko przeliczasz, ile masz czasu do chwili wyjścia z domu. Wszystkie
        czykom. Stosowali go oni dla uniwersal-  wykonywane przez nas czynności zachodzą w określonym czasie. Czas ich
        nych jednostek  – masy i monetarnych   trwania obliczysz w następujący sposób:
        (1 talent = 60 min, 1 mina = 60 szekli).
                                                                        t = t – t   0

                                                            t (czyt. delta t) – różnica między końcową (t)
        Grecką literą  (delta) będziemy                         a początkową wartością czasu (t 0 ).
        oznaczać różnicę między wartością
        końcową a wartością początkową
        dowolnej wielkości fizycznej.          Jednostką podstawową czasu jest sekunda, ale równie często będziesz wy-
                                            rażać czas w minutach i godzinach.
                                                                    1
                                                                              1
                                            Przypomnij sobie: 1 s =  60  min =  3600  h, a 1 h = 60 min = 3600 s.






        2.1  A. Zegar słoneczny, B. Klepsydra,
        C. Zegarek na rękę                  A.                           B.                          C.

                                       26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33