Page 61 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 61

Obserwacje:
          •  W wyniku działania siły kreda i lód kruszą się – rozsypują na drobne kawałki. Jeśli uda się zmienić ich kształt (pokruszyć
             je), nie powracają już do swojej pierwotnej postaci.
          •  W wyniku działania siły gąbka i gumka zostają ściśnięte. Zachowują się podobnie do sprężyny. Ciała te łatwo powracają
             do swojej pierwotnej postaci po ustaniu działania sił.
          •  Plastelina i drut miedziany zmieniają swoje kształty. Poprzez odpowiednie działanie można nadać im ich pierwotne
             kształty. Same do nich nie powracają.
          •  Nie udało się zgnieść ani złamać drewnianego klocka i stalowego gwoździa.

          Wniosek:
          •  Kreda i lód są ciałami kruchymi.
          •  Gąbka, gumka i sprężyna są ciałami sprężystymi.
          •  Plastelina i drut miedziany są ciałami plastycznymi.

                                                                     kreda             gąbka            plastelina



             Kruchość, sprężystość i plastyczność nie są stałymi cechami. Stal w temperaturze pokojowej może być sprężysta,
          a w wysokiej temperaturze staje się plastyczna. Cechę tę wykorzystują kowale w kuźniach. Podobnie jest z gliną, z któ-
          rej można formować różne kształty, wykorzystując jej plastyczność. Po wypaleniu staje się krucha.
             Różnorodne właściwości ciał stałych wykorzystuje się w życiu codziennym. Substancje dobiera się tak, aby jak
          najlepiej spełniały swoje określone funkcje.


          Właściwości cieczy
          Cieczami są: woda, olej, mleko, sok, benzyna. Sprawdzimy, czym się różnią właściwości cieczy od właściwości ciał
          stałych.




          Doświadczenie 15.


          Badamy, czy ciecze mają określony kształt i określoną objętość oraz czy łatwo zmienić objętość cieczy
          Niezbędne przedmioty:  kilka naczyń o różnych kształtach, menzurka, strzykawka, zabarwiona woda (dla lepszej
                               obserwacji)

          Wykonanie:
          •  Nalej do menzurki określoną ilość zabarwionej wody, np. 100 ml.
          •  Przelej ciecz do drugiego naczynia, a potem z drugiego do następnego itd. Co powiesz o kształcie i objętości cieczy
             w poszczególnych naczyniach?
          •  Na końcu przelej ciecz ponownie do menzurki i sprawdź jej objętość.
          •  Nabierz zabarwionej wody do strzykawki, zatkaj jej wylot palcem i spróbuj nacisnąć tłok strzykawki tak, aby zmienić
             objętość cieczy.

          Obserwacje:                                           Wniosek:
          •  Ciecz można przelewać, łatwo zmieniać jej kształt.  •  Ciecze przyjmują kształty naczyń, w których się
          •  Woda przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje.  znajdują.
          •  Ciecz ma określoną objętość.                       •  Ciecze mają określoną objętość, którą trudno zmienić.
          •  Nie można zmienić objętości cieczy.                   Są trudno ściśliwe, a praktycznie – nieściśliwe.

                                                                                   59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66