Page 43 - 890693_GWK_podrecznik_kl3_cz 2_2019
P. 43
54. Odwaga cywilna
Dziewczynka poczuła przypływ odwagi i zawołała:
— Co wy robicie! Nie wolno niszczyć wieży! Nie
wolno!
Chłopcy zaczęli się głośno śmiać. Ale mama
bobaska już podniosła głowę znad gazety, a właściciele
piesków przestali rozmawiać i razem z panią
z telefonem szybko szli w kierunku przestraszonej
dziewczynki.
Po chwili stanęli obok Zosi. Wszyscy byli oburzeni.
Pani z telefonem znała chłopców i zapowiedziała,
że ich rodzice zapłacą za szkody. Poszli za nią
z opuszczonymi głowami. Zosia została. Rozejrzała się,
gdzie jest Olek. Uśmiechnął się do niej. Znów mogli
pójść na wieżę i obserwować świat.
Sami teraz widzicie, że Zosia jednak jest niezwykła.
I to nie tylko dlatego, że ma niewidzialnego smoka.
Elżbieta Pałasz
1. Porozmawiajcie w klasie o zachowaniu Zosi, chłopców i dorosłych
na placu zabaw.
2. Czy wy możecie reagować na nieprawidłowe zachowanie innych? W jaki
sposób?
3. Znajdź w tekście opowiadania czasowniki z ę, ą. Dopasuj te czasowniki
do osób: ja, ty, on, ona, ono, my, wy, oni, one i napisz według wzoru:
ja uśmiechnęłam się, ty uśmiechnęłaś się, on uśmiechnął się, ona
uśmiechnęła się…
4. Wskaż w opowiadaniu Zosia i niewidzialny smok fragmenty tekstu, które
są wstępem, rozwinięciem i zakończeniem.
5. Napisz opowiadanie, w którym wymyślona postać będzie twoim
przyjacielem.
!
Pamiętaj, że wstęp, rozwinięcie i zakończenie
rozpoczynamy akapitem, czyli odsunięciem
pierwszego wiersza od marginesu.
41