Page 21 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 21

84. Hej, góry, nasze góry!





                — Dobre masz serce — zagrzmiał rycerz. — Chodź ze mną, a zobaczysz coś,
            czego ludzkie oko nie widziało — mówiąc te słowa, ujął pastuszka za rękę i w głąb
            skały rozwartej go wprowadził.

                Szli przez ogromne, wykute w kamieniu komnaty. Mijali korytarze o ścianach
            rzeźbionych w dziwne ni to drzewa, ni kwiaty. Nareszcie stanęli w progu
            podziemnej kaplicy, przenikniętej nieziemskim światłem. Jak okiem sięgnąć stały
            tam całe hufce rycerzy. Na widok wartownika drżenie przeszło

            po szeregach, a konie poruszyły się niecierpliwie, jakby tylko
            znaku czekały, by ruszyć galopem.
                — Czy już czas?
                — Jeszcze nie — odparł krótko rycerz i coś jakby bolesne

            westchnienie wyrwało się z tysięcznych piersi. Głowy
            w złoconych hełmach pochyliły się ku końskim karkom.
            Wojsko skamieniało na powrót.
                — Gdy ludzie staną się dobrzy jak ty — usłyszał
            pastuszek — gdy nabiorą mądrości i wiary takiej,

            że zechcą być naprawdę wolni, wówczas zjawi się drugi
            taki, wybrany z tysięcy chłopaczek, do bramy złocistej
            zastuka i wielkim głosem zawoła: JUŻ CZAS!

            Ziemia zadrży wtedy, niebo pociemnieje, a zbudzeni
            rycerze złotą lawiną runą w dół, o ludzką wolność
            i szczęście się upomnieć.
                Pastuszek słuchał tego z sercem pełnym
            bojaźni, ale i nadziei, że dzień ten kiedyś

            nadejdzie. Trzeba tylko, by ludzie stali się dobrzy
            i mądrzy, żeby zatęsknili za wolnością i żeby
            znalazł się chłopiec o czystym sercu, który odważy
            się zastukać w skalne wrota i zawołać: Już czas!

                                                                      Ewa Stadtmüller (wybór i opracowanie)


            1.  O jakich ważnych cechach ludzi mówił rycerz w legendzie O śpiących
                rycerzach w Tatrach?
            2.  Przeczytajcie tekst z podziałem na role. Rozdzielcie role: narratora,
                pastuszka, starego bacy, rycerza i śpiących rycerzy.
            3.  Poszukaj w różnych źródłach informacji, jakie zwierzęta i rośliny są typowe

                dla polskich gór. Z przyniesionych materiałów przygotujcie klasowy album.
            4.  Porozmawiajcie w klasie o tym, jak powinien zachowywać się prawdziwy
                turysta.

                                                                                                          19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26