Page 63 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 63

104. Poszukiwania wiosny





                — Jeż! — Lenka aż klaszcze z radości.
                — Przecież jeże we dnie śpią… — dziwi się Tomek.

                — Masz rację. Ale ten pewnie dopiero się obudził z zimowego snu i jest jeszcze
            trochę nieprzytomny. No i, naturalnie, głodny. — Dzidek łapie za rękę Olę, która
            chce dotknąć zwierzaka. — Zostaw, nie trzeba.
                — Bo mnie pokłuje?
                — Jeże mają pchły. Chyba że masz ochotę na kilka?

                Podczas gdy Ola przekomarzała się z dziadkiem, Tomek z Lenką przyglądają
            się, jak mrówki taszczą źdźbła trawy i sosnowe igły, a obok rośnie mrowisko. Jest
            już niewiele mniejsze od dziewczynki.

                — Odsuń się, bo cię oblezą! — Tomek pociąga za sobą przyjaciółkę.
                Nad nimi rozległ się łomot. Dzięcioł wali dziobem w pień drzewa, wykuwa
            nową dziuplę.
                — Zobaczcie, dzieciaki, jakie            Zawilec

            piękne przylaszczki — mama zwraca
            ich uwagę na kępkę fioletowych
            kwiatów. — I zawilce… Małe, białe
            kwiatki na ciężkich łodyżkach. —

            Nie wolno zrywać — powstrzymuje
            w ostatniej chwili bliźniaczki.
                — Chcemy zrobić bukiet! —
            upierają się chórem.                                                    Przylaszczka

                — Są pod ochroną — popiera
            mamę dziadek. — Możecie nazrywać gałązek.
                Pokazuje dziewczynkom złamaną gałąź leszczyny. Pełno na niej bazi! Jak się je

            wstawi do wazonu, puszczą listki i będzie ślicznie.
                                                                                        Anna Onichimowska



            1.  Wybierzcie się na wycieczkę i poszukajcie wiosny. Napiszcie, co wam się

                udało zaobserwować. A może zrobicie i wydrukujecie zdjęcia?
            2.  Napisz, po czym dzieci rozpoznawały nadchodzącą zmianę pory roku.
                Jakimi zmysłami się posługiwały?
            3.  Dobierzcie się po dwie osoby i przygotujcie  fragment opowiadania
                z podkładem dźwiękowym. Jedna osobo głośno czyta wybrany fragment
                tekstu, a druga dodaje różne odgłosy: stukanie, szuranie, szeleszczenie
                i inne, które ubarwią treść opowiadania.

             * jagodziny — krzaczki jagód.

                                                                                                          61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68