Page 61 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 61
103. Czas na przedwiośnie
Przedwiośnie
Och, piękna Wiosno, przybądź nareszcie!
Czekamy wszyscy na wsi i w mieście;
Zwierzęta w lesie, dzieci w przedszkolu,
Jabłonka w sadzie i myszka w polu.
Ziemia brunatna, chlebem pachnąca,
Wygląda ciepłych promyków słońca.
Wróbelek nie mógł się już doczekać,
Pomyślał sobie: „Nie ma co zwlekać!”
Zbiera gałązki, piórka, patyczki
I wije gniazdko wygodne, śliczne,
A w nim niedługo już usłyszycie
Ćwierkanie piskląt na drzewa szczycie!
Laura Łącz Sasanka
1. Wypisz z obu tekstów jak najwięcej przykładów zwiastunów wiosny.
2. Znajdź w wierszu kilka rymujących się wyrazów. Ułóż rymowankę
na powitanie wiosny.
3. Kompozytorzy często opowiadają muzyką o porach roku.
Posłuchajcie pieśni Wolfganga Amadeusza Mozarta (czytaj: mocarta)
Tęsknota za wiosną i utworu Wiosna z cyklu Cztery pory roku
Antoniego Vivaldiego. Podzielcie się na zespoły i namalujcie ilustracje
do tych utworów na dużych arkuszach papieru. Zróbcie wystawę
zatytułowaną „Muzyka opowiada o wiośnie”.
4. Przeczytaj rytmicznie schematy sylabowe. Potem wypowiedz rytmicznie
zapisane pod nimi nazwy kwiatów. Wybijaj te rytmy na dowolnym
instrumencie perkusyjnym.
ti ta ti ti ta ti ta ti ti ta ta
za - wi - lec sa - san - ka prze - bi - śnieg kro - kus
59