Page 61 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 61

103. Czas na przedwiośnie























            Przedwiośnie


            Och, piękna Wiosno, przybądź nareszcie!
            Czekamy wszyscy na wsi i w mieście;

            Zwierzęta w lesie, dzieci w przedszkolu,
            Jabłonka w sadzie i myszka w polu.
            Ziemia brunatna, chlebem pachnąca,
            Wygląda ciepłych promyków słońca.
            Wróbelek nie mógł się już doczekać,

            Pomyślał sobie: „Nie ma co zwlekać!”
            Zbiera gałązki, piórka, patyczki
            I wije gniazdko wygodne, śliczne,
            A w nim niedługo już usłyszycie

            Ćwierkanie piskląt na drzewa szczycie!
                                                           Laura Łącz              Sasanka


            1.  Wypisz z obu tekstów jak najwięcej przykładów zwiastunów wiosny.
            2.  Znajdź w wierszu kilka rymujących się wyrazów. Ułóż rymowankę
                na powitanie wiosny.
            3.  Kompozytorzy często opowiadają muzyką o porach roku.
                Posłuchajcie pieśni Wolfganga Amadeusza Mozarta (czytaj: mocarta)
                Tęsknota za wiosną i utworu Wiosna z cyklu Cztery pory roku

                Antoniego Vivaldiego. Podzielcie się na zespoły i namalujcie ilustracje
                do tych utworów na dużych arkuszach papieru. Zróbcie wystawę
                zatytułowaną „Muzyka opowiada o wiośnie”.
            4.  Przeczytaj rytmicznie schematy sylabowe. Potem wypowiedz rytmicznie
                zapisane pod nimi nazwy kwiatów. Wybijaj te rytmy na dowolnym
                instrumencie perkusyjnym.


                           ti ta     ti     ti ta     ti      ta     ti    ti       ta    ta

                           za - wi - lec   sa - san - ka     prze - bi - śnieg     kro - kus
                                                                                                          59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66