Page 65 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 65

105. Deszczowe spacery





            Jak powstają chmury?


                Z lądów i mórz paruje wilgoć. Para wodna zatrzymuje

            się najpierw w powietrzu, a kiedy zbierze się jej za dużo,
            nadmiar przenosi się w górę. Wysoko w atmosferze, gdzie
            jest bardzo zimno, para wodna skrapla się lub zamienia
            w kryształki lodu. Powstaje chmura.

                Chmury gromadzą się na różnych wysokościach,
            nawet w odległości 13 kilometrów od powierzchni ziemi.
            Różnią się też swoją budową.                                          Cumulusy
                Meteorolodzy — specjaliści od pogody — dzielą

            chmury na trzy rodzaje.
                Cumulusy (czytaj: kumulusy) to chmury kłębiaste.
            Najczęściej widzimy je latem. Na czystym niebie
            wyglądają jak olbrzymie kłębki białej włóczki. Układają

            się w oryginalne kształty, które pobudzają naszą
            wyobraźnię.
                W pogodne, ciepłe dni, kiedy niebo wydaje nam

            się bezchmurne, a słońce jest jakby lekko przymglone,
            zakrywają je chmury pierzaste, czyli cirrusy. Powstają                Cirrusy
            bardzo wysoko. Są jak cieniutki welon, który przepuszcza
            promienie słońca.

                Kiedy nad światem wiszą stratusy, czyli chmury
            warstwowe, nie widać słońca i pada mżawka. Chmury
            warstwowe gromadzą się bardzo nisko. Czasami nawet

            opadają na powierzchnię ziemi i wyglądają jak mgła.
                Warto wiedzieć, że stopień zachmurzenia nieba
            meteorolodzy oceniają w skali od 0 do 10. Zero oznacza
            niebo bezchmurne, a dziesięć — całkowicie zakryte

            chmurami.
                                                 Katarzyna Szantyr-Królikowska     Stratusy

            1.  Wyjaśnij sformułowanie, że woda krąży w przyrodzie.
            2.  Podaj przykłady wyrazów:

                   rzeczownika z czasownikiem, np. woda paruje;
                   czasownika z przysłówkiem, np. paruje szybko;
                   przymiotnika z rzeczownikiem, np. niebieskie niebo.
                Ułóż zdania z tymi wyrazami i zapisz je w zeszycie.

                                                                                                          63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70