Page 66 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 66
106. Marcowa pogoda
Burzę może zapowiadać zaobserwowana na niebie płaska chmura —
Cumulonimbus. Widziana z daleka, kształtem przypomina kowadło lub grzyb.
Burze powstają, kiedy wilgotne, ciepłe powietrze szybko wznosi się na większe
wysokości lub gdy zderzają się masy wilgotnego, ciepłego powietrza z masą
powietrza chłodnego. Związane z tym gwałtowne oziębienie powietrza jest
przyczyną skroplenia się pary wodnej. Zagęszczenie pary wodnej w chmurze wiąże
się także z powstaniem ładunków elektrycznych. Jeśli tych ładunków jest bardzo
dużo, dochodzi do wyładowania, czyli błyskawicy. Zmiany, jakie zachodzą na
drodze przejścia błyskawicy, słyszane są jako grzmot.
1. Obserwuj niebo przez kilka dni i spróbuj rozpoznawać rodzaje chmur.
2. Po co pada deszcz i komu jest ptrzebny?
3. Wysłuchaj melodii Idzie dysc i powiedz, jaki instrument naśladuje
odgłosy burzy. Naśladuj odgłosy burzy za pomocą torebki foliowej.
Pamiętaj o zmianie natężenia dźwięku.
4. Do rzeczownika deszcz dobierz odpowiednie czasowniki i zapisz je
w zeszycie.
5. Z podanych wyrazów wybierz te, które tworzą rodzinę wyrazów para.
parówka parować parodiować parowy parostatek
parowóz parasol parafia paradować zaparować parowanie
parujące zaparowany park
64