Page 66 - 890694_GWK_podrecznik_kl3_cz 3_2019
P. 66

106. Marcowa pogoda





            Burzę może zapowiadać zaobserwowana na niebie płaska chmura —
          Cumulonimbus. Widziana z daleka, kształtem przypomina kowadło lub grzyb.





























            Burze powstają, kiedy wilgotne, ciepłe powietrze szybko wznosi się na większe
          wysokości lub gdy zderzają się masy wilgotnego, ciepłego powietrza z masą

          powietrza chłodnego. Związane z tym gwałtowne oziębienie powietrza jest
          przyczyną skroplenia się pary wodnej. Zagęszczenie pary wodnej w chmurze wiąże
          się także z powstaniem ładunków elektrycznych. Jeśli tych ładunków jest bardzo

          dużo, dochodzi do wyładowania, czyli błyskawicy. Zmiany, jakie zachodzą na
          drodze przejścia błyskawicy, słyszane są jako grzmot.





          1.  Obserwuj niebo przez kilka dni i spróbuj rozpoznawać rodzaje chmur.
          2.   Po co pada deszcz i komu jest ptrzebny?
          3.  Wysłuchaj melodii Idzie dysc i powiedz, jaki instrument naśladuje
             odgłosy burzy. Naśladuj odgłosy burzy za pomocą torebki foliowej.
             Pamiętaj o zmianie natężenia dźwięku.

          4.  Do rzeczownika deszcz dobierz odpowiednie czasowniki i zapisz je
             w zeszycie.
          5.  Z podanych wyrazów wybierz te, które tworzą rodzinę wyrazów para.




                         parówka   parować   parodiować   parowy   parostatek
                   parowóz   parasol   parafia   paradować   zaparować   parowanie
                                         parujące   zaparowany   park




          64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71