Page 123 - historia 7
P. 123

Przemiany cywilizacyjne

          Na przełomie wieków XIX i XX na ziemiach polskich stopniowo zaczęły
          się upowszechniać nowe wynalazki i udogodnienia techniczne, np. sieć wo-
          dociągowa, kanalizacja, elektryczność. Rozwijała się także kolej żelazna.
          Najgęstsza sieć połączeń kolejowych powstała w zaborze pruskim. Spośród
          nowoczesnych środków transportu popularny stał się rower, natomiast po-
          siadanie samochodu jeszcze długo pozostawało luksusem. Komunikację miej-
          ską zrewolucjonizował tramwaj elektryczny. Pierwsze tego typu pojazdy      Pierwszą linię kolejową
          pojawiły się we Lwowie (w 1894 r.), Elblągu i Łodzi. W 1908 r. wprowadzono   w Kongresówce otwarto w 1848 r. –
                                                                                     była to Kolej Warszawsko-
          je w Warszawie. Do użytku wchodziły telegraf i telefon.                    -Wiedeńska. Powyżej: Dworzec
             Rozwijała się kultura masowa. Jej ważnym elementem stały się książki    Wiedeński w Warszawie.
          i czasopisma. Prasa była źródłem informacji i rozrywki oraz nośnikiem idei
          płynących ze świata. Upowszechniała nowinki naukowe i techniczne. Dużym
          zainteresowaniem cieszyło się kino. W 1896 r. w Krakowie miała miejsce     Ciekawe!
          pierwsza projekcja filmowa na ziemiach polskich.                           Jednym z urzędników rosyjskich, którzy
             Coraz większą rolę odgrywał sport. Aktywność fizyczną wśród młodzie-    dbali o pomyślny rozwój ziem polskich,
          ży upowszechniało Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”. Jego ośrodki           był Sokrat Starynkiewicz, prezydent
                                                                                     Warszawy w latach 1875–1892. Dzięki
          powstały w wielu miastach (pierwsze we Lwowie w 1867 r.). Członkowie „So-  jego zabiegom w mieście wybudowa-
          koła” uprawiali rozmaite dyscypliny, m.in. gimnastykę i szermierkę. Organi-  no  wodociągi  i  kanalizację  –  szybciej
          zacja prowadziła też działalność oświatową i wychowawczą.                  niż w Moskwie i Petersburgu.






























          Fabrykanci budowali w miastach okazałe pałace,        Osiedle robotnicze na Księżym Młynie w Łodzi wybudowano
          które miały być oznaką prestiżu ich właścicieli. W 1877 r.   z inicjatywy Karola Scheiblera dla osób pracujących
          Izrael Poznański kupił piętrową kamienicę, a następnie   w jego fabryce. Mieszkania miały po 25 metrów
          kilka razy ją przebudował. Pałac Poznańskiego w Łodzi   kwadratowych, ponadto na osiedlu znajdowały się: sklep,
          zdobieniami nawiązuje do bogatej architektury barokowej.   szpital, szkoła i straż pożarna. Na ówczesne czasy były
         Jest nawet nazywany łódzkim Luwrem.                    to stosunkowo dobre warunki życia.


                 Porównaj warunki życia robotników i fabrykantów.

                                                                                   121



                                                                                                              02.06.2020   10:22:39
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   121
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   121                                                                   02.06.2020   10:22:39
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128