Page 118 - historia 7
P. 118

Lojalizm w zaborze austriackim

                                                              Po upadku powstania styczniowego niektórzy polscy po-
                                                              litycy i intelektualiści uznali, że dalszy opór wobec zabor-
                                                              ców nie ma uzasadnienia. Uważali, że należy się wyrzec
                                                              dążeń do niepodległości i lojalnie współpracować z Austro-
                                                              -Węgrami, Rosją i Niemcami. Twierdzili, że taka polityka
                                                              przyniesie  korzyści  gospodarcze  i  kulturalne.  Koncepcja
                                                              ta, zwana trójlojalizmem, miała najwięcej zwolenników
                                                              w Galicji. Najważniejszym ugrupowaniem lojalistycznym
                                                              byli stańczycy. Ich nazwa pochodzi od Teki Stańczyka –
                                                              zbioru artykułów, które ukazały się w krakowskim czaso-
                                                              piśmie „Przegląd Polski”. Stańczycy manifestowali w nich
                                                              wierność monarchii habsburskiej. Potępiali ruch spiskowy
                                                              i powstania. Prezentowali również swoje poglądy historycz-
                                                              ne i filozoficzne. W obozie tym skupili się konserwatywni
        Obraz Jana Matejki Stańczyk ukazuje królewskiego błazna
        w zamyśleniu. W swojej działalności politycznej stańczycy   politycy i naukowcy związani z Uniwersytetem Jagielloń-
        odwoływali się do jego mądrości i rozwagi.            skim, m.in. Józef Szujski i Stanisław Tarnowski.





                                            W skrócie

        Muzeum we Wrześni
                                                 Królestwo Polskie po powstaniu styczniowym – pozytywizm warszawski
                                                 i stopniowy rozwój ruchu konspiracyjnego.

                                                 Walka z germanizacją w zaborze pruskim – rozwój ruchu spółdzielczego,
                                                 biblioteki i kółka rolnicze.

                                                 Symbole walki z germanizacją: strajk dzieci we Wrześni i wóz Drzymały.
                                                 Galicja – najsilniejsze postawy lojalistyczne (stańczycy).



        Strajk szkolny z 1901 r. upamiętnia Mu-  Czy już umiesz?
        zeum Regionalne im. Dzieci Wrzesiń-
        skich. Utworzono je w budynku dawnej   1   Wymień cele, które stawiali przed sobą pozytywiści warszawscy.
        Katolickiej Szkoły Ludowej we  Wrześni,   Co sądzisz o ich programie?
        tej samej, w której miał miejsce strajk.   2   Porównaj walkę prowadzoną w obronie polskości w zaborach rosyjskim
        Ważnym elementem wystawy jest zre-       i pruskim. Weź pod uwagę warunki, w jakich przyszło działać naszym
        konstruowana izba szkolna.               rodakom w obu zaborach.

                                              3  Napisz list do władz niemieckich w obronie Michała Drzymały lub dzieci
                                                 z Wrześni.

        Przeczytaj wiersz Marii Konopnickiej   4   Powiedz, kim byli stańczycy. Jakie poglądy prezentowali? Oceń postawę
        Rota. Wskaż fragmenty, w których po-     lojalistyczną, której byli zwolennikami.
        etka nawiązuje do polityki germaniza-
        cyjnej władz niemieckich. Określ, jaką     5  Zorganizujcie klasowy konkurs na najlepsze hasło, które wzywa – w ramach
        postawę propaguje utwór.                 walki z germanizacją – do nabywania towarów u polskich kupców.

                                       116



                                                                                                              02.06.2020   10:22:32
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   116                                                                   02.06.2020   10:22:32
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123