Page 25 - historia 7
P. 25

Szacunkowy czas przebycia drogi
 Podróże koleją w XIX wieku   Noclegi                                      Kraków–Wiedeń (ok. 460 km)
               Podróżni nocowali w hotelach. W dalszą                      w drugiej połowie XIX wieku
 Początkowo kolej żelazna budziła w ludziach zarazem ciekawość i niepokój.   drogę pociąg ruszał rano, po śniadaniu
 Z czasem zaczęto się oswajać z tym wynalazkiem. Dostrzegano też coraz więcej   (wagony sypialne upowszechniły się dopiero  8–10 godzin  KRAKÓW
 korzyści wynikających z podróżowania pociągiem. W XIX w. sieć kolejowa rozwinęła   w drugiej połowie XIX w.).
 się niemal na całym świecie. Dowiedz się, jak kiedyś wyglądała podróż pociągiem.  4 dni                ~460 km
                                               HOTEL                                      WIEDEŃ



 KRAKÓW










 Na dworcu
                                                      Długość kolei żelaznych na świecie (w km)
 Dworce były podzielone   W poczekalni dworcowej należało zwracać uwagę
 na cztery części, czyli tyle   na dzwonki. Co one oznaczały?
 samo, ile było klas      czas kończyć posiłek        Rok      1840      1860      1880      1900
 w wagonach. Podróżni      pora opłacić rachunek w kasie
 każdej klasy mieli własne:      najwyższy czas opuścić poczekalnię  Ogólna
 poczekalnię, restaurację      uwaga, odjazd pociągu za 15 minut!  długość  8845  106 311  357 395  749 793
 i bagażownię.                                                                 Źródło: Wiek XIX w źródłach…







 Wagony, przedziały, klasy…  Kolej miała wielu przeciwników.                         Cuda techniki
         Kto i dlaczego nie lubił pociągów?
 W pierwszej i drugiej klasie pasażerowie mieli                                      Kolej Callao–Lima–
 do dyspozycji kanapę w ogrzewanym wagonie.   Rzemieślnicy i drobni kupcy – z uwagi na fakt,
 Przedziały mieściły do 10 osób. W trzeciej klasie   że pociągami dowożono do miast tanie   La Oroya w Peru
 zamiast kanap były drewniane ławki, a okna   produkty fabryczne, konkurencyjne      Ta położona najwyżej
 często nie miały szyb. W przedziale musiało się   dla ich wyrobów.                  na świecie linia kolejowa
 zmieścić nawet 20 osób. W wagonach klasy   Księża i konserwatyści – bo uważali kolej   (na wysokości
 czwartej były tylko miejsca stojące i z reguły   za narzędzie szatana zagrażające   4769 m n.p.m.), licząca
 nie montowano w nich nawet zadaszenia.  porządkowi społecznemu.                     220 km, została
 I i II KLASA  III  KLASA  Arystokraci – ponieważ nie lubili,                        wybudowana w latach
              gdy konduktor na nich gwizdał.                                         1872–1876 przez polskiego
              Chłopi – gdyż, ich zdaniem, pędzący pociąg                             inżyniera Ernesta
              straszył pasące się krowy tak bardzo,                                  Malinowskiego.
              że nie chciały dawać mleka.
 Ogrzewanie w pociągach

 Źródłem ciepła w wagonach pierwszej i drugiej klasy były pojemniki z nagrzanym piaskiem lub zbiorniki
 z gorącą wodą. Podczas podróży pociągi musiały się zatrzymywać na stacjach i uzupełniać gorącą   1.   Wypiszcie zalety i wady podróżowania koleją w XIX w.
 wodę. Kłopoty z ogrzewaniem stanowiły wielką niedogodność w czasie podróży, ale koleje żelazne   2.   Nie chcę żadnych kolei w moim kraju. Nie życzę sobie, aby każdy szewc czy krawiec mógł podróżować
 apelowały: Kategorycznie zabrania się rozpalania ognisk w wagonach!      tak szybko jak ja – pisał książę Hanoweru Ernest August. Spróbuj przekonać władcę do zmiany zdania.
              Wskaż, jakie korzyści mogłaby przynieść jego państwu budowa kolei żelaznych.
         3.   Dowiedz się więcej o Erneście Malinowskim, jego młodości na Wołyniu, pracy we Francji i dokonaniach.
              Jak dziś upamiętnia się tę postać w Ameryce Południowej?

                                                                                   23



                                                                                                              02.06.2020   10:20:11
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   23
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   23                                                                    02.06.2020   10:20:11
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30