Page 29 - historia 7
P. 29

Socjalizm

          Wczesny kapitalizm niósł ze sobą wiele zagrożeń. Silniejsi
          i bogatsi wykorzystywali słabszych i biedniejszych. Ideolo-
          gią  ludzi  zamożnych,  przedsiębiorczych  był  liberalizm,
          który zapewniał najlepsze warunki do prowadzenia dzia-
          łalności gospodarczej. W sferze społeczno-ekonomicznej
          zakładał on między innymi nienaruszalność własności pry-
          watnej. Wysunął też postulat nieangażowania się państwa
          w stosunki między kapitalistami a robotnikami. Nie miał
          szans, by stać się ideologią robotników. Nie mógł nią być
          też konserwatyzm. Jego zwolennicy z różnych powodów
          sprzeciwiali się industrializacji. Z reguły nie podnosili jed-
          nak kwestii społecznych.
             Pojawili się jednak ludzie, którzy zaczęli głośno mó-
          wić o sprawach ważnych dla robotników i wspierać ich
          walkę  o  lepsze  warunki  bytowe.  Były  to  na  ogół  osoby
          wykształcone:  filozofowie,  uczeni,  duchowni,  publicyści
          oraz  niektórzy  fabrykanci.  Tak  narodził  się  socjalizm
          –  ideologia,  która  nad  sprawy  jednostki  przedkładała
          interesy wspólnoty, przede wszystkim robotników. So-
          cjaliści uważali ustrój kapitalistyczny za niesprawiedliwy.
          Dążyli do jego gruntownej, ale pokojowej przebudowy.
          Chcieli  stworzyć  taki  system,  w  którym  wszyscy  byliby
          równi i dzielili się sprawiedliwie wytworzonymi dobrami.   Karykatura pt. Piramida systemu kapitalistycznego
          Wierzyli,  że  kapitaliści  poprą  te  dążenia  i  podzielą  się   przedstawia nierówności społeczne w systemie
                                                                kapitalistycznym. Po  raz pierwszy zamieszczono
          z robotnikami większą częścią swoich dochodów.        ją na początku XX w. w amerykańskiej gazecie robotniczej,
             Zwolennicy  socjalizmu  organizowali  związki  zawo-  a potem wielokrotnie reprodukowano.
          dowe  i  żądali  wprowadzenia  prawa,  które  określałoby
          warunki i regulowało czas pracy w fabrykach. Domagali
          się zapewnienia robotnikom godziwych mieszkań i opie-  1.   Na każdym poziomie piramidy umieszczono hasła w języku
          ki  zdrowotnej,  a  także  wprowadzenia  systemu  pomocy   angielskim, charakteryzujące rolę społeczną poszczególnych
          socjalnej. Szczególną uwagę zwracali na konieczność re-   grup. Przetłumacz je i na tej podstawie nazwij przedstawione
                                                                    warstwy społeczne.
          gulacji czasu pracy dzieci oraz zapewnienia im dostępu
          do edukacji. Postulaty te zostały w większości zrealizowa-  2.   Jaki problem poruszył autor karykatury? Czy była to kwestia
                                                                    ważna z punktu widzenia robotników?
          ne dopiero w drugiej połowie XIX w.
                                                                3.   Które warstwy społeczne zostały ukazane w negatywnym
          Poglądy Marksa i Engelsa                                  świetle? Czy autor, twoim zdaniem, był sprawiedliwy
                                                                    w ocenie? Uzasadnij odpowiedź.
          Największy  wpływ  na  ukształtowanie  socjalizmu  mieli    Przypomnij, jak wyglądała drabina feudalna w czasach
          dwaj  niemieccy  myśliciele:  Karol  Marks  i  jego  bliski   4.   średniowiecza. Wymień podobieństwa i różnice, jakie
          współpracownik  Fryderyk  Engels.  Byli  oni  autorami    zauważasz.
          opublikowanego w 1848 r. Manifestu partii komunistycznej,   5.   Wyjaśnij, co symbolizuje czerwony sztandar trzymany
          w którym przedstawili swoje poglądy. Marks i Engels po-   przez robotników ukazanych w dolnej części karykatury.
          strzegali kapitalizm jako ustrój niesprawiedliwy społecznie.   Poszukaj informacji na ten temat.

                                                                                   27



                                                                                                              02.06.2020   10:20:14
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   27                                                                    02.06.2020   10:20:14
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34