Page 170 - historia 8
P. 170

5.1      Pod rządami Gomułki





        NOWOŻYTNOŚĆ                                     WSPÓŁCZESNOŚĆ
                                                             XX                                           XXI
        wieki
                            październik 1956 r. – objęcie rządów       1966 r. – orędzie biskupów polskich
                                   przez Władysława Gomułkę            do biskupów niemieckich


        Podejmij temat                          z  Czym był polski Październik? Jakie nadzieje z nim wiązano?




                                            Odwrót od Października

                                            Po wydarzeniach Października władzę w kraju w 1956 r. objął Władysław
                                            Gomułka. Sprawował ją aż do 1970 r. i był najdłużej urzędującym I sekreta-
        Znak – środowisko świeckich
        działaczy katolickich związane      rzem KC PZPR. Gomułka odszedł od polityki terroru i odsunął od władzy
        z „Tygodnikiem Powszechnym”         ludzi, którzy byli odpowiedzialni za ucisk i represje. Złagodził też ton pro-
        i miesięcznikiem „Znak”. Starało się   pagandy. Definitywnie zerwał z kolektywizacją. W 1957 r. przeprowadzono
        zachować niezależność od władz.     wybory do sejmu. W nowym parlamencie zasiadło kilku niezależnych po-
        Jego członkowie popularyzowali      słów reprezentujących środowisko Znak. Te pozytywne zmiany nie oznacza-
        katolicką teologię i naukę społeczną.
        W latach 1957–1976 w sejmie działało   ły jednak demokratyzacji kraju. Gomułka nie dopuszczał głębszych reform
        Koło Poselskie Znak (m.in. Stefan   ustrojowych. Co więcej, szybko dokonał odwrotu od Października. W kraju
        Kisielewski, Stanisław Stomma,      zaostrzono cenzurę. Zaczęto represjonować środowiska inteligenckie, które
        Tadeusz Mazowiecki).                kwestionowały autorytet PZPR. Już w 1957 r. zamknięto tygodnik „Po Pro-
        List 34 – list otwarty skierowany   stu”. Szykanowano niezależnych dziennikarzy i członków Klubu Krzywego
        do władz. Jego sygnatariusze        Koła, aż wreszcie w 1962 r. sam klub zlikwidowano. Z partii wyrzucono wie-
        żądali przestrzegania swobód        lu liberalnych działaczy. Równolegle do tych działań Gomułka wzmacniał
        zagwarantowanych w konstytucji PRL,    kontrolę nad społeczeństwem. Służba Bezpieczeństwa aktywnie inwigilowała,
        w szczególności prawa do krytyki    czyli szpiegowała, środowisko akademickie i Kościół.
        i nieskrępowanej dyskusji. List
        podpisali między innymi pisarze: Antoni   Ograniczanie działalności kulturalnej spotkało się ze sprzeciwem twór-
        Słonimski, Melchior Wańkowicz, Maria   ców. W 1964 r. 34 pisarzy i artystów wystosowało List 34. Inicjatywa ta była
        Dąbrowska i Paweł Jasienica.        pierwszym protestem inteligencji przeciwko polityce kulturalnej władz.

                                            Spór z Kościołem

        Ciekawe!                            Krótko po wydarzeniach Października Władysław Gomułka zaostrzył po-
        Przykładem walki z Kościołem było za-  litykę wobec Kościoła. Ze szkół usuwano symbole religijne. Nie wydawano
        aresztowanie przez funkcjonariuszy SB   zezwoleń na budowę nowych świątyń. Likwidowano seminaria duchowne.
        kopii obrazu Matki Bożej Częstochow-  W 1961 r. ostatecznie usunięto religię ze szkół. Odtąd nauczano jej w przy-
        skiej. W związku z obchodami Milenium   kościelnych  salkach  parafialnych.  Polityka  władz  wywołała  liczne  protesty
        Chrztu Polski przenoszono ją od para-  społeczne. W 1960 r. mieszkańcy Nowej Huty zaprotestowali przeciwko pró-
        fii do parafii. Przechwyconą kopię SB
        uwięziła  na  Jasnej  Górze.  Pod  klaszto-  bie usunięcia krzyża z placu przewidzianego pod budowę kościoła. W tym
        rem postawiono milicjantów, którzy pil-  samym roku do demonstracji doszło w Zielonej Górze (przeciwko likwidacji
        nowali, by nie została wywieziona.  Domu Katolickiego) i Gliwicach (w obronie krzyża).

                                      168
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175