Page 172 - historia 8
P. 172

Ciekawe!                            Stabilizacja czasów gomułkowskich
        Ironicznym komentarzem do podwyżek   Pod rządami Gomułki w Polsce zapanowała względna stabilizacja. Państwo
        cen był popularny w czasach Gomułki   zaspokajało podstawowe potrzeby obywateli. Nauka i opieka zdrowotna były
        dowcip: Trzy drogi Polski do socjalizmu?
        – Drogi węgiel, drogi prąd, drogi gaz.  bezpłatne. Niemal każdy mógł znaleźć pracę w państwowym przedsiębior-
                                            stwie. Dość dobrze rozwinięta była opieka socjalna, ale nie wszyscy mogli
                                            korzystać z niej w równym stopniu. Uprzywilejowany dostęp do świadczeń
                                            mieli członkowie PZPR, urzędnicy i wykwalifikowani robotnicy.
                                               W porównaniu z krajami Zachodu byliśmy państwem biednym. Sklepy
                                            oferowały  wąski  asortyment.  Poważnym  problemem  był  niedobór  mięsa.
                                            Władze nie potrafiły temu zaradzić i wprowadziły bezmięsny poniedziałek
                                            (a później także środę). W te dni nie można było kupić mięsa w żadnym za-
                                            kładzie gastronomicznym. W celu ratowania finansów państwa rząd podnosił
                                            ceny produktów. Wzbudzało to fale społecznego niezadowolenia. Standard
                                            życia był niski. Przeciętny obywatel zarabiał niewiele. Wiódł szare życie po-
                                            zbawione perspektyw. W zasadzie nie mógł wyjeżdżać na Zachód. Miał też

        Sukcesem ekipy Gomułki              utrudniony dostęp do zachodniej kultury i informacji ze świata.  Na przydział
        było zapewnienie Polakom            mieszkania czekało się wiele lat. Sytuacja mieszkaniowa pogorszyła się jeszcze
        powszechnego dostępu                bardziej w latach 60. Wtedy weszli w dorosłość ludzie z pokolenia powojen-
        do edukacji. W 1970 r. liczba       nego wyżu demograficznego.
        absolwentów szkół podstawowych
        i średnich była dwukrotnie             Dla  większości  Polaków  samochód  był  dobrem  nieosiągalnym.  Na  za-
        wyższa niż w 1956 r. Wzrosła        kup pojazdu marki Syrena mogli sobie pozwolić tylko najbogatsi obywatele.
        liczba placówek oświatowych.        Otrzymywali oni specjalne talony, z którymi musieli czekać, aż auto zostanie
        W ramach akcji budowy 1000 szkół    wyprodukowane. Ze względu na długą listę oczekujących trwało to latami.
        na tysiąclecie państwa zbudowano
        ich ponad 1400. Powyżej: klasa      Oprócz Syreny symbolami nowoczesności i luksusu stały się pralka marki Fra-
        szkolna w 1964 r.                   nia, telewizor Belweder i adapter Bambino.
































        Supersam w latach 60. XX w.         Targowisko, z tyłu samochód Syrena  Rodzina oglądająca telewizję

                                      170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177