Page 12 - informatyka 7
P. 12
Algorytm liniowy (sekwencyjny) Wyobraź sobie, że chcesz przejść przez jezdnię. Algorytm wykonania tej czynności
– instrukcje następują można przedstawić następująco:
bezwarunkowo jedna po drugiej. − Chcę przejść na drugą stronę ulicy. Rozglądam się i jeśli jest bezpiecznie, stawiam krok na
Algorytm warunkowy – jezdni. Jeśli jestem już na drugiej stronie ulicy, to algorytm jest zakończony. Jeśli nie, to znów
wykonanie instrukcji uzależnione rozpoczynam algorytm i stawiam krok.
jest od spełnienia lub niespełnienia − Jeśli jestem na drugiej stronie ulicy, to algorytm jest zakończony. Jeśli nie… (itd.)
określonego warunku − Algorytm jest wznawiany, aż znajdę się na drugiej stronie ulicy. Wtedy cel zostanie osiągnięty
(np. Jeżeli…, to…). (algorytm zostanie zakończony).
Algorytm iteracyjny – instrukcja Opisana instrukcja wywołuje sama siebie i powtarza się do określonego skutku.
jest wielokrotnie powtarzana dzięki Stosowanie tego typu instrukcji nazywamy rekurencją (więcej o pojęciu rekurencja
zastosowaniu pętli. na s. 17).
6. Porównaj kolejne czynności obu schematów przedstawiających algorytm dzielenia dwóch liczb. Zwróć uwagę na za-
stosowanie warunku Nie dziel przez 0.
Start Start
Podaj a, b Podaj a, b
Tak Nie Tak Nie
b = 0 b = 0
Iloraz := a/b Iloraz := a/b
Wyświetl
komunikat
„Nie dziel
przez 0”. Pokaż wynik
Iloraz Pokaż wynik
Iloraz
Stop Stop
W skrócie Czy już umiesz?
Algorytm to sposób rozwiązania problemu. 1 Podaj przykład rekurencji zaczerpnięty z życia
Składa się z ciągu uporządkowanych, ściśle codziennego.
określonych czynności. Zawsze prowadzi do
określonego wyniku. 2 Podaj przykład algorytmu warunkowego.
Algorytm można zapisać w postaci opisu 3 W edytorze tekstu przygotuj schemat blokowy
słownego, listy kroków, schematu blokowego algorytmu obliczania pola prostokąta. Uwzględnij
i języka programowania. warunek, że długości jego boków muszą być
większe od 0. Zastosuj opcję Kształty.
Algorytmy mogą być liniowe (sekwencyjne),
warunkowe, iteracyjne i rekurencyjne. 4 W parze z koleżanką lub kolegą narysuj w edytorze
grafiki, np. Paint, schemat blokowy algorytmu
wyznaczania większej liczby z dwóch podanych.
10