Page 12 - informatyka 7
P. 12

Algorytm liniowy (sekwencyjny)    Wyobraź sobie, że chcesz przejść przez jezdnię. Algorytm wykonania tej czynności
        – instrukcje następują          można przedstawić następująco:
        bezwarunkowo jedna po drugiej.  −   Chcę przejść na drugą stronę ulicy. Rozglądam się i jeśli jest bezpiecznie, stawiam krok na
        Algorytm warunkowy  –             jezdni. Jeśli jestem już na drugiej stronie ulicy, to algorytm jest zakończony. Jeśli nie, to znów
        wykonanie instrukcji uzależnione   rozpoczynam algorytm i stawiam krok.
        jest od spełnienia lub niespełnienia   −  Jeśli jestem na drugiej stronie ulicy, to algorytm jest zakończony. Jeśli nie… (itd.)
        określonego warunku             −   Algorytm jest wznawiany, aż znajdę się na drugiej stronie ulicy. Wtedy cel zostanie osiągnięty
        (np. Jeżeli…, to…).               (algorytm zostanie zakończony).
        Algorytm iteracyjny  – instrukcja   Opisana instrukcja wywołuje sama siebie i powtarza się do określonego skutku.
        jest wielokrotnie powtarzana dzięki   Stosowanie tego typu instrukcji nazywamy rekurencją  (więcej o pojęciu rekurencja
        zastosowaniu pętli.             na s. 17).

        6.   Porównaj kolejne czynności obu schematów przedstawiających algorytm dzielenia dwóch liczb. Zwróć uwagę na za-
             stosowanie warunku Nie dziel przez 0.



                                       Start                                         Start




                                     Podaj a, b                                    Podaj a, b



                             Tak                  Nie                      Tak                  Nie
                                       b = 0                                         b = 0

                                                      Iloraz := a/b                                 Iloraz := a/b
                    Wyświetl
                   komunikat
                   „Nie dziel
                   przez 0”.                          Pokaż wynik
                                                        Iloraz                                      Pokaż wynik
                                                                                                      Iloraz



                                       Stop                                                            Stop





        W skrócie                                             Czy już umiesz?


             Algorytm to sposób rozwiązania problemu.          1    Podaj przykład rekurencji zaczerpnięty z życia
             Składa się z ciągu uporządkowanych, ściśle             codziennego.
             określonych czynności. Zawsze prowadzi do
             określonego wyniku.                               2    Podaj przykład algorytmu warunkowego.

             Algorytm można zapisać w postaci opisu            3    W edytorze tekstu przygotuj schemat blokowy
             słownego, listy kroków, schematu blokowego             algorytmu obliczania pola prostokąta. Uwzględnij
             i języka programowania.                                warunek, że długości jego boków muszą być
                                                                    większe od 0. Zastosuj opcję Kształty.
             Algorytmy mogą być liniowe (sekwencyjne),
             warunkowe, iteracyjne i rekurencyjne.             4    W parze z koleżanką lub kolegą narysuj w edytorze
                                                                    grafiki, np. Paint, schemat blokowy algorytmu
                                                                    wyznaczania większej liczby z dwóch podanych.

                                       10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17