Page 16 - informatyka 7
P. 16

1.3     Od planowania do realizacji. Programowanie w środowisku Scratch




        Podejmij temat                  O    Jak rozumiesz przedstawiony diagram? Uzasadnij swoją wypowiedź.

                                  Opis słowny             Schemat                                     Rozwiązanie
            Problem                                                           Programowanie
                                  algorytmu              algorytmu                                     problemu



        Kod źródłowy programu –         Algorytm jest sposobem rozwiązania problemu (osiągnięcia wyznaczonego celu). Za-
        algorytm zapisany w języku      pisany jako ciąg instrukcji w języku zrozumiałym dla komputera staje się programem.
        programowania.                  Programowanie warto rozpocząć od słownego opisu algorytmu i zbudowania jego
                                        schematu (np. blokowego). Dokładną analizę działania programu oraz wprowadzanie
        Procedura – wyodrębniona
        część programu, zdefiniowana    w nim zmian umożliwia jego kod źródłowy. Każdy algorytm można podzielić na
        pod określoną nazwą.            moduły, które w programach nazywane są procedurami (podprogramami). W pro-
                                        gramowaniu wizualnym, w którym skrypty (programy) budowane są z gotowych blocz-
                                        ków z poleceniami, można tworzyć (definiować) nowe bloczki (podprogramy). Zdefi-
                                        niowane w nich procedury wywoływane są do wykonania w skrypcie podstawowym.




        Krok po kroku


        Zaprogramuj w środowisku Scratch algorytm odejmowania liczb z użyciem procedury:


             utwórz algorytm, np. z użyciem schematu blokowego  1  , a potem uruchom edytor Scratch (scratch.mit.edu/projects/editor),
             utwórz trzy zmienne: odjemna a, odjemnik b, różnica  2    3   i zaznacz, aby były widoczne na scenie,

             utwórz nowy bloczek definiowany jako Różnica  4    5   i zaprogramuj procedurę odejmowania liczb  6  ,
             ułóż skrypt z ustawieniami wstępnymi  7   i zastosuj w nim zdefiniowany bloczek  8  , potem sprawdź działanie programu.

                                                                                                   1
                                                                                                         Start


                                                                                                         Podaj
                                                                                                      odjemną a

                    3                6                                7
                                                                                                         Podaj
                                                                                                      odjemnik b


                                                                                                     Różnica := a – b
                                                                 8

       2                                                                                              Pokaż wynik
                                                                                                        Różnica
       4

                                                                                                         Stop
                  5

                                       14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21