Page 16 - informatyka 7
P. 16
1.3 Od planowania do realizacji. Programowanie w środowisku Scratch
Podejmij temat O Jak rozumiesz przedstawiony diagram? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Opis słowny Schemat Rozwiązanie
Problem Programowanie
algorytmu algorytmu problemu
Kod źródłowy programu – Algorytm jest sposobem rozwiązania problemu (osiągnięcia wyznaczonego celu). Za-
algorytm zapisany w języku pisany jako ciąg instrukcji w języku zrozumiałym dla komputera staje się programem.
programowania. Programowanie warto rozpocząć od słownego opisu algorytmu i zbudowania jego
schematu (np. blokowego). Dokładną analizę działania programu oraz wprowadzanie
Procedura – wyodrębniona
część programu, zdefiniowana w nim zmian umożliwia jego kod źródłowy. Każdy algorytm można podzielić na
pod określoną nazwą. moduły, które w programach nazywane są procedurami (podprogramami). W pro-
gramowaniu wizualnym, w którym skrypty (programy) budowane są z gotowych blocz-
ków z poleceniami, można tworzyć (definiować) nowe bloczki (podprogramy). Zdefi-
niowane w nich procedury wywoływane są do wykonania w skrypcie podstawowym.
Krok po kroku
Zaprogramuj w środowisku Scratch algorytm odejmowania liczb z użyciem procedury:
utwórz algorytm, np. z użyciem schematu blokowego 1 , a potem uruchom edytor Scratch (scratch.mit.edu/projects/editor),
utwórz trzy zmienne: odjemna a, odjemnik b, różnica 2 3 i zaznacz, aby były widoczne na scenie,
utwórz nowy bloczek definiowany jako Różnica 4 5 i zaprogramuj procedurę odejmowania liczb 6 ,
ułóż skrypt z ustawieniami wstępnymi 7 i zastosuj w nim zdefiniowany bloczek 8 , potem sprawdź działanie programu.
1
Start
Podaj
odjemną a
3 6 7
Podaj
odjemnik b
Różnica := a – b
8
2 Pokaż wynik
Różnica
4
Stop
5
14