Page 14 - informatyka 7
P. 14

Krok po kroku


        Zaprogramuj Dasha, aby skierował się w stronę wyjścia              12
        i odpowiednio zareagował na przeszkodę lub jej brak:

             do zaprogramowanego skryptu dołącz takie bloki, aby
             Dash skierował się w wybranym kierunku  1  ,

             z kategorii Control wybierz blok instrukcji warunkowej
             If Dash Obstacle in Front (Jeśli Dash napotka przeszkodę)  2  ,

             w pierwszej części bloku instrukcji warunkowej wstaw ko-
             lejno bloki Stop Wheels (Zatrzymaj koła)  3   i My sounds #1
                                                                                                      1
             (Moje dźwięki #1)  4  , aby Dash wypowiedział komunikat,
             jeśli napotka przeszkodę,                                                                    2
             kliknij w napis #1, aby nagrać wypowiedź Dasha,                                      3
             w nowym oknie sprawdź, czy zaznaczony jest właściwy                                   4
             numer dźwięku  5  , kliknij w przycisk Record a New Sound
             (Nagraj nowy dźwięk)  6  , a następnie – w przycisk ze
             strzałką  7  ,                                                17                             11
             w oknie Select a Slot (Wybierz dźwięk) zaznacz odpo-
             wiedni numer dźwięku  8  , kliknij w przycisk mikrofonu  9
                                                                                                       5
             i nagraj wypowiedź, potem zatwierdź nagranie  10  ,
             aby Dash zatańczył, jeśli nie napotka przeszkody, w dru-
             giej części bloku instrukcji warunkowej If Dash Obstacle
             in Front po komunikacie Else (W przeciwnym razie)                                                  6
             wstaw blok Dance Dash Confident (Taniec Dasha)  11  ,
                                                                                                           7
        Uwaga!                                                          8
        Dash zatańczy, kiedy nie napotka przeszkody i znajdzie się
        w pobliżu wyjścia.                                                           9     10

             nazwij projekt – w tym celu kliknij w ikonę z białym
             bloczkiem  12  , w oknie Project Name (Nazwa projektu)
             skasuj widoczny napis i wpisz swoją nazwę  13
             (możesz także zmienić ikonę projektu, klikając
             w ikonę z białym bloczkiem  14    15  ), zapisz wprowadzone   14          13
             zmiany za pomocą przycisku ze strzałką  16  ,                                                  15

             sprawdź działanie programu  17  .                                  16
                                                                                                             16


        2.   Pracując w trzech grupach, zaprogramujcie w aplikacji Blockly zadania dla Dasha:
             −   poruszanie się w szybkim tempie naprzód do określonego obiektu (np. do krzesła) – I grupa,
             −   okrążenie obiektu – II grupa,
             −   powrót i odtworzenie nagranego okrzyku – III grupa.

                                       12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19