Page 15 - informatyka 7
P. 15

W kategorii Control znajdują się bloki, dzięki którym można wprowadzać pętle,
          np. Repeat   times (Powtórz   razy). Wstawienie wewnątrz pętli bloku z wybraną
          czynnością (zadaniem do wykonania), np. śpiewem lub tańcem, spowoduje, że zo-
          stanie ono powtórzone określoną liczbę razy.
            Użycie bloku                           (Kiedy wciśnięty zostanie przycisk na głowie
          Dasha) z kategorii Control spowoduje, że zdarzenia zaprogramowane przez dołączo-
          ne do niego bloki nastąpią po użyciu wskazanego aktywatora.


          3.   Wspólnie zbudujcie dla Dasha tor przeszkód z przyborów szkolnych na podłodze. Skorzystajcie z aplikacji Blockly i za-
               programujcie robota, aby wykonał następujące zadania:
               −   rozejrzał się wokoło,
               −   pokonał trasę po obwodzie wybranej figury geometrycznej,
               −   zatańczył i zaśpiewał,
               −   w przypadku zetknięcia z przeszkodą zatrzymał się, włączył wybrany kolor świateł, a potem cofnął się 100 kroków.
          4.   Pracując w parach, zaprogramujcie Dasha z użyciem podanych bloków. Dołączcie inne bloki, aby powstał ciekawy
               program. Dołączając kolejne bloki, sprawdzajcie działanie programu, aby wyeliminować pomyłki.




















          W skrócie                                             Czy już umiesz


               Programowanie robota edukacyjnego Dasha           1    Zaprogramuj Dasha z użyciem bloku warunkowego.
               doskonali umiejętność rozwiązywania problemów,         Dołącz dwie nagrane przez siebie wypowiedzi. Użyj
               uczy przewidywania, rozwija kreatywność.               takich bloków, aby po jednej wypowiedzi robot
                                                                      poruszał głową przecząco, a po drugiej – twierdząco.
               Do sterowania robotem można użyć
               zainstalowanej na tablecie lub smartfonie         2    Użyj trzech wybranych aktywatorów wywołujących
               aplikacji, np. Blockly, w której polecenia dla         kolejne polecenia, aby zaprogramować Dasha.
               Dasha znajdują się na blokach.                         Zaprezentuj program koleżankom i kolegom w klasie.

               Bloki z kategorii Control umożliwiają             3    Wspólnie z koleżanką lub kolegą przygotuj dla Dasha
               zastosowanie pętli i warunków w tworzonych             labirynt. Zaprogramuj zdarzenia tak, aby robot
               programach.                                            wykonał określone czynności kilka razy, a inne – po
                                                                      użyciu wskazanego aktywatora (np. po klaśnięciu).
               W trakcie programowania należy sprawdzać
               działanie programu na kolejnych etapach pracy.    4    Znajdź w internecie informacje na temat  robotów
               Takie postępowanie ułatwi wprowadzanie                 edukacyjnych (innych niż Dash). Przedstaw je
               niezbędnych poprawek.                                  koleżankom i kolegom w klasie.




                                                                                   13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20