Page 15 - informatyka 7
P. 15
W kategorii Control znajdują się bloki, dzięki którym można wprowadzać pętle,
np. Repeat times (Powtórz razy). Wstawienie wewnątrz pętli bloku z wybraną
czynnością (zadaniem do wykonania), np. śpiewem lub tańcem, spowoduje, że zo-
stanie ono powtórzone określoną liczbę razy.
Użycie bloku (Kiedy wciśnięty zostanie przycisk na głowie
Dasha) z kategorii Control spowoduje, że zdarzenia zaprogramowane przez dołączo-
ne do niego bloki nastąpią po użyciu wskazanego aktywatora.
3. Wspólnie zbudujcie dla Dasha tor przeszkód z przyborów szkolnych na podłodze. Skorzystajcie z aplikacji Blockly i za-
programujcie robota, aby wykonał następujące zadania:
− rozejrzał się wokoło,
− pokonał trasę po obwodzie wybranej figury geometrycznej,
− zatańczył i zaśpiewał,
− w przypadku zetknięcia z przeszkodą zatrzymał się, włączył wybrany kolor świateł, a potem cofnął się 100 kroków.
4. Pracując w parach, zaprogramujcie Dasha z użyciem podanych bloków. Dołączcie inne bloki, aby powstał ciekawy
program. Dołączając kolejne bloki, sprawdzajcie działanie programu, aby wyeliminować pomyłki.
W skrócie Czy już umiesz
Programowanie robota edukacyjnego Dasha 1 Zaprogramuj Dasha z użyciem bloku warunkowego.
doskonali umiejętność rozwiązywania problemów, Dołącz dwie nagrane przez siebie wypowiedzi. Użyj
uczy przewidywania, rozwija kreatywność. takich bloków, aby po jednej wypowiedzi robot
poruszał głową przecząco, a po drugiej – twierdząco.
Do sterowania robotem można użyć
zainstalowanej na tablecie lub smartfonie 2 Użyj trzech wybranych aktywatorów wywołujących
aplikacji, np. Blockly, w której polecenia dla kolejne polecenia, aby zaprogramować Dasha.
Dasha znajdują się na blokach. Zaprezentuj program koleżankom i kolegom w klasie.
Bloki z kategorii Control umożliwiają 3 Wspólnie z koleżanką lub kolegą przygotuj dla Dasha
zastosowanie pętli i warunków w tworzonych labirynt. Zaprogramuj zdarzenia tak, aby robot
programach. wykonał określone czynności kilka razy, a inne – po
użyciu wskazanego aktywatora (np. po klaśnięciu).
W trakcie programowania należy sprawdzać
działanie programu na kolejnych etapach pracy. 4 Znajdź w internecie informacje na temat robotów
Takie postępowanie ułatwi wprowadzanie edukacyjnych (innych niż Dash). Przedstaw je
niezbędnych poprawek. koleżankom i kolegom w klasie.
13