Page 13 - informatyka 7
P. 13

1.2    Tworzymy własne programy sterujące robotem




          Podejmij temat                      O    Jak rozumiesz poniższą wypowiedź w odniesieniu do coraz powszechniejszego
                                                   wykorzystywania robotów w życiu codziennym?

          Każda bez wyjątku nowa technologia ma awers korzyści
          i zarazem rewers nowych, nieznanych dotychczas bied.

          Bomba megabitowa                                        Stanisław Lem
                                                      autor powieści science fiction


          Robotyka jest bardzo szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy. W wielu obsza-    Robotyka  – nauka, która
          rach  życia  (m.in.  w  przemyśle,  rolnictwie,  medycynie,  astronautyce,  edukacji)    zajmuje się konstruowaniem
          coraz częściej wykorzystywane są roboty. Wyręczają one człowieka w wykonywa-    i programowaniem robotów oraz
          niu precyzyjnych, monotonnych, a często też niebezpiecznych czynności. Ułatwia-  ich zastosowaniem.
          ją automatyzację pracy.
            Robot edukacyjny Dash [czytaj: dasz] wykorzystywany jest do nauki pro-        Robot edukacyjny  jest
          gramowania, rozwija umiejętność rozwiązywania problemów, kreatywność, uczy      urządzeniem służącym do nauki,
          planowania i przewidywania. Do sterowania Dashem niezbędny jest tablet lub      które (sterowane za pomocą
          smartfon z zainstalowaną aplikacją, np. Blockly [czytaj: blokli], która umożliwia   aplikacji) automatycznie
          programowanie. Po włączeniu robota i uruchomieniu Bluetooth [czytaj: blutuf]    wykonuje określone zadania.
          należy połączyć Dasha ze smartfonem. Programowanie rozpoczynamy, korzysta-
          jąc z opcji Create New, Blank Project, Create (Utwórz nowy, Pusty projekt, Utwórz). Dzięki
          internetowej  aplikacji  Tłumacz  Google  można  przetłumaczyć  niezrozumiałe
          angielskie słowa i poznać ich wymowę.

          1.   Zaprogramuj Dasha w aplikacji Blockly, aby poruszał się w normalnym tempie i wykonał kolejno następujące zadania:
               a)  przebył trasę po obwodzie dużego prostokąta,
               b)  skierował się w stronę wyjścia sali lekcyjnej i jeśli napotka przeszkodę, wypowiedział komunikat (np. Ojej! Drzwi są
                   zamknięte!), jeśli jej nie napotka, niech zatańczy.



          Krok po kroku


          Zaprogramuj Dasha, aby poruszał się po obwodzie prostokąta:
                                                                                   3
               z kategorii Control  1   wybierz blok Repeat 2 times                                       2
               (Powtórz 2 razy)  2   i dołącz go do bloku When Start,

               wstaw bloki z kategorii Drive  3   według wzoru  4  , w blokach For-
               ward (Naprzód) określ liczbę kroków, np. 100, 50, i prędkość porusza-
                                                                                     1
               nia się, np. normal, a w blokach Turn Left (Skręć w lewo) lub Turn
               Right (Skręć w prawo) określ stopień kąta obrotu na 90,                                     4

               sprawdź działanie programu  5  .
                                                                                     5


                                                                                   11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18