Page 128 - mat kl 5 cz.1
P. 128
Przykład 1
Rozszerzmy ułamek 4 , mnożąc licznik i mianownik kolejno przez 10, 100 i 1000. Zapiszmy
10
otrzymane ułamki w postaci dziesiętnej.
4 · 10 = 40 4 · 100 = 400 4 · 1000 = 4000
10 · 10 100 10 · 100 1000 10 · 1000 10 000
Powyższe równości możemy zapisać za pomocą ułamków w postaci dziesiętnej:
0,4 = 0,40 0,4 = 0,400 0,4 = 0,4000
Przykład 1 pokazuje, że dopisywanie zer na końcu ułamka dziesiętne-
go nie powoduje zwiększenia ani zmniejszenia wartości tego ułamka.
To jest taka sama czynność jak rozszerzenie ułamka zwykłego.
Dopisanie zer na końcu ułamka
dziesiętnego (po prawej stronie)
nie zmienia jego wartości. 1. Zapisz podany ułamek tak, aby po przecinku występowały
cztery cyfry, ale by nie zmieniła się jego wartość.
a) 0,9 b ) 13,02 c ) 7,456
d) 0,001 e ) 2,005 f ) 0,304
Przykład 2
300
50
370 000
,
Skróćmy ułamki: 100 1000 1 000 000 , a otrzymane ułamki zapiszmy w postaci dziesiętnej.
,
50 : 10 = 5 300 : 100 = 3 370 000 : 10 000 = 37
100 : 10 10 1000 : 100 10 1 000 000 : 10 000 100
Powyższe równości możemy zapisać za pomocą ułamków w postaci dziesiętnej:
0,50 = 0,5 0,300 = 0,3 0,370000 = 0,37
Przykład 2 pokazuje, że opuszczenie zer na końcu ułamka dziesiętne-
go nie powoduje zwiększenia ani zmniejszenia wartości tego ułamka.
To jest taka sama czynność jak skrócenie ułamka zwykłego.
Pominięcie końcowych zer w za-
pisie ułamka dziesiętnego nie
zmienia jego wartości. 2. Zapisz podany ułamek w prostszy (krótszy) sposób.
a) 3,070 b ) 4,25000 c ) 0,0200
d) 0,00300 e ) 5,40000 f ) 0,00100
126