Page 141 - mat kl 5 cz.1
P. 141
3.8 Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym
Podejmij temat Pan Marcin idzie do znajomego mieszkającego od niego w odległości 3,245 km.
Za pomocą krokomierza zmierzył, że przeszedł już 1,527 km.
Spróbuj powiedzieć, jaką długość ma
trasa, która pozostała panu Marcinowi
do przejścia.
Prześledźmy poniższy tok myślenia, podobnie jak zrobiliśmy to Ciekawe!
w przypadku dodawania pisemnego. Dzięki niemu zrozumiemy me-
todę pisemnego odejmowania ułamków dziesiętnych stosowaną, gdy
obliczenia pamięciowe są zbyt trudne. Posłużymy się przykładem
z Podejmij temat.
kilometry metry Zamieniamy zapis długości
2 1 2 4 5 bo 1 km = na wyrażenia dwumianowane. Krokomierz, inaczej pedometr, to
3 245 = 1000 m Aby obliczyć długość trasy urządzenie, które pokazuje licz-
– 1 527 pozostałej do przejścia panu bę kroków wykonanych przez
1 718 Marcinowi, odejmujemy osobno noszącą go osobę. Jego dodat-
kilometry i osobno metry. kowymi funkcjami mogą być:
Od 245 m nie można odjąć 527 m, pulsometr, zegarek, radio oraz
dlatego należy 1 km zamienić pomiary: liczby skłonów, przeby-
na metry. Zamiast 3 km 245 m tej odległości, spalonych kalorii.
mamy więc 2 km 1245 m. Teraz Nowoczesne krokomierze mają
już łatwo można wykonać funkcję pamięci oraz transmisji
odejmowanie. danych do komputera.
Panu Marcinowi pozostało zatem do przejścia 1 km 718 m,
czyli 1,718 km.
Podobnie jak w przypadku dodawania, zapis w tabelce przypomina
działanie pisemne. Jeśli odejmowanie ułamków dziesiętnych nie jest
na tyle proste, by obliczyć różnicę w pamięci, wykonujemy działanie
sposobem pisemnym.
139