Page 144 - mat kl 5 cz.1
P. 144
3.9 Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne
Podejmij temat Czy wystarczy nam pieniędzy? Musimy to sprawdzić.
Mamy tylko 20 zł.
Małgosia i jej starszy brat Janek mieli
iść do kwiaciarni po kwiaty z okazji
imienin mamy. Postanowili kupić 7 tuli-
panów. Wiedzieli, że jeden tulipan kosz-
tuje 2,45 zł.
Czy potrafisz obliczyć, czy rodzeństwu
wystarczy pieniędzy na kwiaty dla
mamy?
Działanie, które musieli wykonać Janek i Małgosia, nie jest na tyle proste, żeby móc szybko zrobić to
w pamięci. Dzieci obliczały na kartkach.
Małgosia zrobiła to w taki sposób: Janek, który chodzi już do szóstej
2 45 · 7 = 245 · 7 = 245 · 7 = 1715 = 17 15 = 17,15 klasy, obliczył tak:
100 100 100 100 100
2 4 5 2 4 5
,
· 7 · 7
1 7 1 5 1 7 1 5
,
Oboje otrzymali taki sam wynik. Ucieszyli się, bo okazało się, że 20 zł wystarczy na zakup kwiatów.
Przyjrzyjmy się obliczeniom Małgosi i obliczeniom Janka.
Małgosia zapisała cenę tulipana jako liczbę mieszaną i pomnożyła ją przez 7. Podczas obliczeń musiała
sobie pomóc mnożeniem pisemnym liczb naturalnych (żeby wiedzieć, ile to jest 245 · 7). Janek wykonał
tylko mnożenie pisemne – umiał już pomnożyć ułamek dziesiętny przez liczbę naturalną.
Co jest podobnego w obu działaniach pisemnych, a czym się one różnią?
142