Page 145 - mat kl 5 cz.1
P. 145
Przykład 1
Wykonajmy pisemnie podane mnożenie.
a) 24,3 · 5 b ) 3,526 · 6
c) 5,82 · 34 d ) 0,374 · 14
Popatrzmy, jak poprawnie zapisać czynniki i gdzie w wyniku
mnożenia (w iloczynie) wstawić przecinek.
a) 2 4 3 ,
· 5 jedna cyfra po przecinku
1 2 1 5 ,
b) 3 5 2 6
,
· 6 trzy cyfry po przecinku
2 1 1 5 6
,
c) 5 8 2
,
· 3 4
2 3 2 8 dwie cyfry po przecinku
+ 1 7 4 6 Podczas mnożenia pisemnego
1 9 7 8 8 ułamka dziesiętnego przez licz-
,
bę naturalną postępujemy tak
d) 0 3 7 4
,
· 5 0 8 samo jak podczas mnożenia pi-
2 9 9 2 trzy cyfry po przecinku semnego dwóch liczb natural-
+ 1 8 7 0 nych. Otrzymany iloczyn musi
1 8 9 9 9 2 mieć tyle samo cyfr po przecin-
,
ku co mnożony ułamek.
1. Przepisz podane działanie i oblicz iloczyn.
Zauważyłaś, że aby pomnożyć pisemnie liczby,
a) 2 5 4 , b ) 2 5 5 , zapisujemy je inaczej niż w przypadku dodawania
· 4 · 9 czy odejmowania?
,
c) 3 2 8 3 , d ) 3 2 1
· 6 · 2 5
e) 0 4 6 1 f ) 2 0 3 7
,
,
· 2 0 2 · 9 4
2. Wykonaj mnożenie.
a) 24,82 · 4 b ) 15,09 · 23
0,496 · 7 6,35 · 28
c) 0,623 · 207 d ) 0,1234 · 36 Oczywiście! Gdy mnożymy pisemnie, całości nie
muszą być pod całościami.
0,064 · 555 0,0125 · 74
143